Адвокат про функціонування держпідприємств
Рівень збитковості у державному секторі майже вдвічі перевищує загальноукраїнський показник, а майже три чверті (72,1%) підконтрольних державі суб’єктів господарювання або не працюють, або є підприємствами-фантомами. Відповідні висновки були зроблені після аналізу рахунковою палатою звіту Фонду держмайна за 2024 рік. Така ситуація склалася з декількох причин, серед них – більшість підприємств не мають фінансових планів на 2025 рік, лише 7% підприємств сплатили дивіденди, заборгованість із зарплат зросла на 14%, середня вартість оренди держмайна знизилась на третину, в той час, як борг орендарів становить 409,3 мільйона гривень. Про це Інформатору розповів керуючий партнер адвокатського об’єднання EvrikaLaw, голова комітету Національної асоціації адвокатів із питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков.
Також варто зазначити, що у зв’язку із вищенаведеним, збитки сягають 6,45 мільярда гривень. Разом із тим зауважується, що звіт Фонду не містить достатнього аналізу проблем у сфері управління державним майном, тому глибший аналіз буде здійснений згодом. Також варто зазначити, що основною проблемою та причиною такої ситуації виділяють застарілий підхід та систему управління державним майном, яка враховуючи сказане потребує термінових змін на реформації. Щодо шляхів вирішення:
- Планується розробити вдосконалену політику керування державними підприємствами з урахуванням проблем які є на цей час.
- Уряд планує дозволити приватизацію часток у великих держкомпаніях для цього Мінекономіки розробляє зміни до чинного законодавства.
- Запровадити чіткі KPI (ключові показники ефективності) для державних підприємств.
- Пропонується провести службові розслідування щодо відповідних порушень.
“Своєю чергою, за неналежну організацію роботи державного підприємства та невчасне подання податкової та фінансової звітності винних посадових осіб може бути притягнено до дисциплінарної, адміністративної відповідальності. В окремих випадках, коли органом контролю буде виявлено ознаки кримінального правопорушення, мова може йти й про кримінальну відповідальність”, – вказав Шабельніков.
Про що йшлося у звіті Рахункової палати
Раніше голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев повідомляв, що рівень збитковості у державному секторі – майже вдвічі перевищує загальноукраїнський показник, а майже три чверті (72,1%) підконтрольних державі суб’єктів господарювання або не працюють, або взагалі є підприємствами-фантомами. Рахункова палата затвердила звіт про результати аналізу річного звіту Фонду державного майна України за 2024 рік у частині, що впливає на виконання державного бюджету.
З позитиву: перевиконання плану надходжень від приватизації (247%) – бюджет отримав майже 10 мільярдів гривень Та на цьому гарні новини щодо управління державним майном у Звіті завершуються. Натомість ми бачимо, що:
- майже 70 % підприємств розпочали 2025 рік без затверджених фінансових планів (тобто по них немає жодного адекватного прогнозування надходжень, а отже і неможливо провести відповідну оцінку роботи, досягнутих KPI),
- лише 7% підприємств із державною часткою понад 50% сплатили дивіденди (для розуміння – бюджетні надходження склали всього 182 мільйони гривень),
- заборгованість із заробітної плати на підприємствах в управлінні ФДМУ за 2024 рік зросла ще на 14% (84,6 мільйона гривень) – до 685,5 мільйони гривень,
- середня вартість оренди квадратного метра державного майна минулого року знизилася на третину, а борг орендарів перед державним бюджетом – 409,3 млн грн (майже 15% з яких складає безнадійна заборгованість),
- більшість підприємств в управлінні ФДМУ декларують збитки, сума складає 6,45 мільярда гривень.
“Повторювати свої попередні висновки не буду. Скажу головне: так продовжуватися не може. У нас точно немає «зайвого» ресурсу, щоб держава далі тягнула на собі всі ці збиткові або взагалі «фантомні» підприємства. Управління повинне бути ефективним, мають бути чіткі KPI, контроль і відповідальність за їх невиконання. Якщо немає можливості це забезпечити – потрібно шукати нового власника, так держава замість збитків отримає кошти з приватизації. Якщо ж ситуація з неліквідністю катастрофічна – з’ясовувати, хто був причетним до доведення підприємства до такого стану”, – казав Гетманцев.