Автономні таксі в ЄС та Україні: що стримує запуск? Розповідає Юлія Маліч, Bolt.

“`html

У Штатах авто без водіїв – це вже реальність, а от в Європі, і особливо в Україні, їх повномасштабний запуск ще не здійсненний. Яким чином затримка з упровадженням положень і тестування автоматизованих таксі впливає на перспективу технології, і чому Україні доцільно вивчати європейський досвід, щоб не опинитися позаду? Розповідає очільниця публічної політики Bolt Юлія Маліч

Придбайте річну підписку на шість видань Forbes Ukraine за вартістю чотирьох випусків. Якщо вам важливі якість, глибина і сила справжнього досвіду, ця передплата саме для вас.

Усі в курсі новин про безпілотні транспортні засоби. Здається, ще трохи – і автомобілі без керманичів будуть возити нас на роботу. Проте, якщо ви мешкаєте в ЄС чи Україні, налаштуйтеся почекати. Тому що між «дозволено законом» і «під’їде до вас» – безодня.

Так, у нас є єдині норми для всього ЄС. Так, виробники мають право отримати дозвіл один раз, і він буде чинним у всіх державах. Але це не гарантує, що завтра Берлін або Париж буде переповнений автономними таксі. Наразі ми спостерігаємо тільки випробування – обережні, контрольовані, з безліччю умов.

202 найбільші приватні компанії України 2025: від «Метінвесту», ДТЕК та АТБ до агротрейдерів, магазинів одягу і виробників дронів /Фото ілюстрація Ілля Колесник

Популярне Категорія Рейтинги Дата Сьогодні 202 найбільші приватні компанії України 2025: від «Метінвесту», ДТЕК та АТБ до агротрейдерів, магазинів одягу і виробників дронів

Європа зволікає

У 2022 році ЄС ухвалив Постанову 2022/1426 про схвалення типу (ЄС) для автономних систем управління (ASD). Виробник доводить безпеку один раз, і цього вистачає для всіх країн-учасниць. 

Звучить прекрасно, але є один нюанс: навіть якщо Брюссель відповідає «так», кожне європейське місто каже «зачекайте». Оскільки необхідно узгодити шляхи, страхування, правила паркування, взаємодію з органами правопорядку. А ще переконати людей, що це безпечно. Схвалення типу (ЄС) – зовсім не те саме, що готовність міста дозволити сервісу в реальному потоці транспорту.

Європейські міста – це тісні вулички, велосипедисти, пішоходи, які перетинають дорогу будь-де. Лондон публічно повідомив: наявні положення для таксі тут не годяться для повноцінних роботаксі; необхідні нові норми та вищі критерії безпеки. 

А поки ми складаємо документацію, роботаксі Waymo щодня перевозить людей у деяких американських містах – за гроші та без водія. Ось це вже бізнес. До такого розмаху Європі ще далеко.

Безпілотне роботаксі Waymo /Getty Images

Безпілотне роботаксі Waymo везе пасажира в Сан-Франциско, штат Каліфорнія, 11 липня 2023 року. Waymo запустила послугу безпілотних таксі в передмісті Фенікса, Аризона, ще 2019-го. Фото Getty Images

На крок ближче до роботаксі?

Що фактично відбувається в країнах ЄС щодо вирішення цього питання? Німеччина з 1 грудня 2025 року вводить StVFernLV – нові правила дистанційного управління. Однак це не про автомобілі з автопілотом. Це про формат, коли авто на вулиці, а оператор керує з центру у чітко визначених зонах. 

Зв’язок повинен бути захищеним, у разі щонайменшої проблеми – негайна зупинка. Це безумовно крок вперед, але скоріше для логістики, обмежених сценаріїв і нічних змін, а не для масових поїздок містом.

Франція через декрет №2021-873 дозволила рух авто без керманича, але тільки на затверджених маршрутах і під контролем віддаленого оператора. Це не свобода, а режим підконтрольних ліній – як трамвай, тільки на колесах. 

Відповідальність і безпека прописані, але про повну свободу пересування не йдеться.

Іспанія збудувала системний підхід через нові норми ES-AV від національної дорожньої служби. Є три етапи: основні тести, розширення, передрозгортання сервісу. Є «єдине вікно» для дозволів, прозора звітність, навіть нормативи для дистанційного керування. Регіон Мадрид водночас готує тестовий режим для експериментів. Усе підготовлено та продумано. Але це не про те, щоб завтра відкрити застосунок і поїхати.

Польща через Сейм завершила рамку для «дозволу на дослідницькі роботи» для рівня L3 і вище, але обов’язково з водієм-наглядачем. 

Аналіз ризиків, реєстратори подій, штрафи – це про вивчення технології, а не про реальний сервіс без водія в центрі міста. До речі, міжнародне правило ООН №157, про автоматизоване керування на автостраді, дозволяє L3 на автострадах і на вищих швидкостях, але це про умовну автоматизацію в конкретних умовах, а не про «роботаксі всюди».

берлінський стартап Vay, випробування автомобілів на дистанційному керуванні

У 2021-му берлінський стартап Vay зібрав $95 млн у раунді інвестицій Серії В після двох років випробувань автомобілів на дистанційному керуванні та тестувань послуги, за якою клієнти викликали авто й самі сідали за кермо. Випробування ж автомобілів на дистанційному керуванні почав у німецькій столиці ще в 2019-му.

Україні – підготуватися

Коли ви читаєте новини із заголовками на кшталт «Європа дозволила автономні авто та таксі» – це поки що про положення, а не про їх дійсний запуск на ринок. Фактичний старт визначається місцевою владою, якістю даних про шляхи (ліміти швидкості, дорожні знаки, ремонти), страховиками та можливістю оператора прозоро звітувати про інциденти. Випробування є, а масової комерції ще немає.

І забудьте про історичні центри з туристичним безладом. Замість цього шукайте кампуси, промислові зони, аеропорти, нічні коридори «останньої милі» й спеціальні смуги. Там умови та зона роботи простіші, а економіка окуповується швидше. Саме тому Німеччина робить акцент на дистанційному управлінні, щоб складні моменти підхоплювала людина.

Україні потрібно зробити три речі прямо зараз.

Стежити за оновленнями правил, як за біржовим індексом: затвердження типу (ЄС) за Постановою 2022/1426, національні тестові режими на кшталт ES-AV в Іспанії, дистанційне управління в Німеччині, рух без водія у Франції. Це мапа, за якою потрібно рухатися синхронно, а не наздоганяти.

Копіювати найпрактичніше: визнати затвердження типу (ЄС) як основу для наших випробувань, запустити дистанційне управління під суворі вимоги, зробити «єдине вікно» для дозволів і публічну звітність про інциденти, як в Іспанії.

Памʼятати, що навіть із законами ми не подолаємо міську складність за одну ніч. Акцент – на чіткі умови та зони роботи й прості маршрути, де вигода та безпека вимірюються цифрами.

Якщо узагальнити, то Європа – це про «повільно і надійно», а США – про «вже їде». Це різні підходи до масштабування. Випробування не дорівнюють бізнесу, це дослідження плюс звітність, а не «я викликаю автономне таксі». 

Документів побільшає, вулиць з роботаксі теж стане більше, але точково і поступово. Шанс України – не відставати у впровадженні положень і першими запускати практичні кейси, де автономія дійсно полегшує проблеми міста.

Матеріали по темі

General Motors та Alphabet розвивають у США ринок роботаксі. Перспектива – сотні мільярдів доларів, але населення проти. Які ризики в безпілотних технологій – аналізував FT /Фото Getty Images

Категорія Інновації Дата 21 серпня 2023 General Motors та Alphabet розвивають у США ринок роботаксі. Перспектива – сотні мільярдів доларів, але населення проти. Які ризики в безпілотних технологій – аналізував FT

Самокеровані таксі та вендингові автомати для машин. Як працює транспорт майбутнього у теперішньому

Категорія Інновації Дата 10 лютого 2023 Самокеровані таксі та вендингові автомати для машин. Як працює транспорт майбутнього у теперішньому

Як безпечніше запустити безпілотні авто на вулиці міст? Стартап Vay використовує телеводіїв. Ось як працює його технологія

Категорія Інновації Дата 17 грудня 2021 Як безпечніше запустити безпілотні авто на вулиці міст? Стартап Vay використовує телеводіїв. Ось як працює його технологія Контриб’ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected] “`

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *