Резервний фонд оборони, державний борг, підтримка бізнесу, підвищення мінімальної заробітної плати: що в проекті державного бюджету на 2026 рік?

Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради проект державного бюджету на 2026 рік із рекордними витратами у 4,8 трильйона гривень – це вже п’ятий бюджет на повномасштабну війну, де половина коштів йде на оборону. Але водночас Україні не вистачає майже 19 мільярдів доларів міжнародного фінансування, а державний борг може досягти критичних 102% ВВП до кінця 2026 року. Чи зможе країна витримати таке фінансове навантаження?

Придбайте річну підписку на шість журналів Forbes Україна за ціною чотирьох випусків. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця підписка для вас.

Уряд подав до Верховної Ради проект державного бюджету на 2026 рік. Це вже п'ятий бюджет на повномасштабну війну.

Загальні витрати продовжують зростати. У 2026 році вони становитимуть 4,8 трильйона гривень – що більш ніж утричі перевищує витрати українського бюджету до повномасштабного вторгнення.

Популярна категорія Всесвітня дата вчора «Я не хочу, щоб почалася Третя світова війна». Спеціальний представник Кіт Келлог розповів Нілу Фергюсону, чого досяг Трамп на Алясці, чому Україна не програє війну та наскільки ефективними є санкції. Головне

Найбільшою статтею витрат залишається національна безпека та оборона — на них пропонується виділити 2,8 трлн гривень (+6,5% до витрат на 2025 рік, які були затверджені липневим оборонним бюджетом).

Обороноздатність України

Одна з найбільших інновацій державного бюджету на 2026 рік стосується забезпечення оборони. Уряд пропонує створити так званий «фонд оборонного резерву» — бюджетну програму Міністерства фінансів, яку уряд своїм рішенням розподілить між Силами оборони для оперативного реагування на потреби на полі бою. Загальний обсяг цієї програми становить 200 млрд гривень, з яких 60 млрд гривень — це перевиконання запланованих митних надходжень. Таким чином, у бюджеті вперше закладено очікування від детінізації та реформування митниці в ширшому сенсі.

Невійськові витрати та підтримка бізнесу

Серед невійськових витрат найбільшими категоріями традиційно є: соціальний захист (467 млрд гривень), освіта (265 млрд гривень) та медицина (258 млрд гривень).

Витрати на обслуговування державного боргу у 2026 році перевищать 513 млрд гривень. Це очікуваний наслідок активних бойових дій, які змусили уряд позичати в середньому понад 50 млрд доларів щороку у 2022-2024 роках для покриття невійськових потреб. Така ситуація збережеться у 2025 році та не зміниться до кінця війни.

Уряд планує виділити понад 41 млрд гривень на програми підтримки бізнесу. Більша частина – через Фонд розвитку підприємництва, який реалізує програму «5-7-9» — 18 млрд гривень. Це стабільна програма, яка має однаковий обсяг фінансування з року в рік і, за даними Міністерства економіки, у 2024 році вона забезпечила близько 1/7 зростання реального ВВП.

Другою за величиною програмою підтримки бізнесу у 2026 році має стати підтримка фермерів – 12,1 млрд гривень, з яких 9,3 млрд гривень – від експортного мита на ріпак та сою, як це передбачено відповідним законом.

У 2026 році будуть збережені проекти грантової підтримки для створення або розвитку бізнесу, програма «Зроблено в Україні», компенсація витрат на гуманітарне розмінування, підтримка індустріальних парків, «інвестиційні няні».

Покриття витрат

Покриття витрат традиційно спирається на три основні джерела:

  • власні доходи (2,85 трлн. гривень);
  • внутрішні запозичення (419,6 млрд. гривень);
  • міжнародна допомога (45,5 млрд доларів США).

Державні облігації будуть розміщені радше для підтримки ліквідності у короткостроковій перспективі, оскільки чисте фінансування інструментом державних облігацій буде від'ємним наступного року. Планується, що сума погашення державних облігацій перевищить розміщення більш ніж на 100 млрд гривень.

З іншого боку, уряд планує збільшити доходи на понад 452 млрд гривень порівняно з 2025 роком. Це відбудеться головним чином за рахунок:

  • ПДВ (+165,2 млрд. грн.);
  • Податок на доходи фізичних осіб (+93,6 млрд грн);
  • частина чистого прибутку НБУ (+61,8 млрд грн). Очікується, що у 2026 році НБУ перерахує до бюджету 146 млрд грн – це рекорд.

Серед основних факторів, що збільшують доходи бюджету:

  • збільшення мінімальної заробітної плати до 8 647 гривень;
  • збільшення витрат на фінансове забезпечення військовослужбовців;
  • курс розрахунків у доларах США (45,7 гривень за долар);
  • очікування щодо економічного зростання.

Незважаючи на бюджетне припущення, що війна триватиме до кінця 2026 року, прогнозується, що зростання реального ВВП становитиме 2,4%. Інфляція прогнозується на рівні 9,9%.

З 45,5 млрд доларів США потреб у міжнародному фінансуванні наразі залишаються незадоволеними 16 млрд євро, або близько 19 млрд доларів США, залежно від крос-курсу. У цьому контексті надзвичайно актуальною є ідея, озвучена президентом Європейської Комісії, надати Україні «Репараційний кредит». Такий кредит дозволив би ЄС не конфіскувати російські активи де-юре, а перевести їх до українського бюджету.

Згідно з цим механізмом, Україна мала б повернути цей кредит лише за умови, що Росія виплатить компенсацію за завдану Україні шкоду. Однак, обговорення між Європейською Комісією та державами-членами щодо можливості запровадження такого механізму все ще тривають.

Верховна Рада планує розглянути проект бюджету в першому читанні до 23 жовтня, а в другому (і, сподіваємося, в повному обсязі) – до 20 листопада. Це дозволить уряду домовитися про нову програму з МВФ, вже маючи бюджетні показники, близькі до остаточних.

Можливі точки протистояння

Найзапекліші баталії в парламенті можуть розгорнутися навколо фінансових ресурсів місцевих бюджетів. Уряд пропонує повернутися до законодавчої норми, що до місцевих бюджетів зараховується лише 60% податку на доходи фізичних осіб (замість 64%, як це було в попередні роки). Водночас пропонується виділити понад 15 млрд гривень на компенсацію різниці в тарифах. Однак не всі представники місцевого самоврядування готові з цим погодитися.

Депутати традиційно шукатимуть шляхи збільшення різних видатків. Наприклад, до державного бюджету на 2025 рік було внесено поправки на загальну суму 5,7 трильйона гривень, що навіть більше, ніж видаткова частина проекту державного бюджету на 2026 рік.

Однак, в умовах, коли потреба у зовнішньому фінансуванні перевищує 45 мільярдів доларів, а державний борг України може досягти 101,6% ВВП до кінця 2026 року, значне збільшення витрат на будь-які потреби, окрім оборони, видається малоймовірним.

Матеріали по темі

Знайдіть 10 мільярдів доларів. Україні бракує коштів у 2026 році. Міжнародні партнери наполягають на підвищенні податків, уряд проти. Чи є інші джерела? /Фотоілюстрація Олександра Карасьова

Категорія Гроші Дата Вчора Знайдіть 10 мільярдів доларів. Україні бракує коштів у 2026 році. Міжнародні партнери наполягають на підвищенні податків, уряд проти. Чи є інші джерела?

Гривня вже становить 41,3 і продовжує зміцнюватися. Стабільність національної валюти була

Категорія Гроші Дата Вчора Гривня вже становить 41,3 і продовжує зміцнюватися. Стабільності національної валюти «допомогла» інфляція та 38 мільярдів доларів. Як довго НБУ триматиме обмінний курс?

Категорія Гроші Дата 8 вересня «Повернути втрати війни». Кабмін запустить масштабну програму страхування воєнних ризиків для бізнесу. Forbes Україна дізнався подробиці Автори працюють з Forbes на фріланс-основі. Їхні тексти відображають їхню особисту точку зору. У вас інша думка? Напишіть нашому редактору Тетяні Павлушенко – [email protected]

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *