Верховна Рада розглядає законопроект №12439, який передбачає надання керівникам прокуратур виключного права реєструвати кримінальні провадження проти бізнесу. Хоча ініціатива обіцяє захистити підприємців від надмірного тиску, експерти побоюються, що концентрація такої влади в руках однієї особи може створити нові корупційні ризики та уповільнити швидке реагування на злочини. Як перейти від ручного управління до системних дій? Розповідає Євген Ріяко, адвокат, керівник юридичної фірми «Ріяко та партнери».
Придбайте річну підписку на шість журналів Forbes Україна за ціною чотирьох випусків. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця підписка для вас.
Вже півроку триває робота над законопроектом №12439, яким уряд вкотре обіцяє захистити бізнес від надмірного тиску з боку правоохоронної системи. 25 лютого парламент ухвалив його в першому читанні. Одним із ключових елементів цього захисту є прозорість та передбачуваність процедури порушення кримінального провадження.
Генеральний прокурор України запропонував законодавчі ініціативи, які змінять механізм реєстрації кримінальних справ. Це викликало жваве обговорення у професійному середовищі.
Популярні категорії Компанії Дата сьогодні « Вони хочуть отримати більше». Ціна на землю різко зросла, акціонери розривають договори оренди. Як війна та клімат змінюють агробізнес?
Така ініціатива може мати як позитивні, так і ризиковані наслідки для бізнес-середовища, тому вона потребує детального аналізу.
Що нового і що не так з цим механізмом
Керівникам прокуратур може бути надано виключне право реєстрації кримінальних проваджень. Це зможе зробити будь-який керівник – від місцевої до обласної, міської та навіть Генеральної прокуратури.
У цьому контексті виникає багато суперечностей. З одного боку, це справді дозволяє Генеральному прокурору краще контролювати необґрунтоване порушення кримінальних справ. Але з іншого боку, ніщо не заважає йому робити це зараз.
Прокурор одразу після внесення даних до ЄРДР отримує повідомлення про початок досудового розслідування. Потім він санкціонує безліч процесуальних дій. Тобто, прокурор наступного дня дізнається, що порушено кримінальну справу, і ніхто не забороняє йому її закрити, якщо вона безпідставна.
Чинне законодавство вже достатньо збалансоване. Проблема полягає лише у виконавцях, у правозастосовчій практиці – у тому, як використовується закон.
Чому ризики переважають переваги
Критики побоюються, що зосередження повноважень щодо порушення кримінальних справ в руках одного прокурора може створити корупційні ризики. Підприємства можуть бути змушені шукати «особливих стосунків» з цим посадовцем, оскільки лише він чи вона матиме право дозволяти або забороняти порушення кримінального переслідування проти будь-якої компанії.
BEB не задоволений цим законопроектом
Важливо одразу зазначити: згідно з концепцією цих змін, усі справи, які має розслідувати Бюро економічної безпеки, має вносити до ЄРДР Генеральний прокурор.
Згідно з даними, озвученими головою Бюро з питань економічних питань Олександром Цивінським, матеріалів можуть надходити сотні щомісяця. Чи буде Генеральний прокурор особисто глибоко аналізувати їх, вирішуючи, чи включати їх, чи ні? Дуже сумнівно.
Навіть якщо припустити, що механізм працює, залишається інша проблема – ефективність. Наразі провадження можна порушити та розслідування розпочати негайно. У новій моделі доведеться чекати на рішення прокуратури. Це може зайняти тижні, фактично блокуючи початок справи.
Якщо вам потрібно терміново відреагувати на повідомлення про злочин, то у випадку з новими правилами зробити це швидко буде просто неможливо.
Від ручного керування до системних змін
Важливо ліквідувати хаотичну реєстрацію кримінальних справ проти бізнесу. І належний контроль з боку керівництва прокуратури як тимчасовий механізм має сенс.
Однак будь-який «пожежний» засіб працює, коли дійсно потрібно зупинити хаос. У цьому сенсі рішення є правильним.
Однак, нам потрібно подивитися на причини – хто саме порушує безпідставні провадження. Це роблять самі прокурори разом зі слідчими.
Щоб здійснити якісні зміни в правоохоронній системі, першим кроком є приділення більшої уваги початковому рівню прокурорів. Вони мають бути орієнтиром для роботи правоохоронної системи. Для Генерального прокурора питання належної мотивації його підлеглих є викликом – у прокурорів є свої проблеми.
Але завжди можна розглянути досвід САП як приклад. Чому САП майже досягла успіху в усьому: вищі зарплати, прозора конкуренція на посади керівного складу та прокурорів. Це не ідеальний рецепт, але він точно ефективний для першого кроку.
Парадокс — у бізнесі є перешкоди, і коли вам дійсно потрібно розпочати бізнес
Для бізнесу чітка та контрольована процедура внесення інформації до ЄРДР є надзвичайно важливою.
Однак, коли бізнес хоче захистити свої інтереси та звертається до правоохоронних органів, ті часто відмовляються реєструвати справу, вважаючи, що підстав для розслідування недостатньо.
Це дуже типово, наприклад, у ситуаціях, коли контрагент не сплатив і фактично виступає шахраєм. Для бізнесу це очевидне шахрайство, але правоохоронці не люблять такі випадки і зазвичай не розслідують. Або випадки порушення інтелектуальних прав виробника. Їх важко довести, потрібно виконати багато роботи, і це призводить до небажання їх розслідувати. І механізм той самий – не порушувати такі справи.
Тобто, процедура не ідеальна. Але закон має гарантії – зокрема, можливість оскаржити відмову у внесенні інформації до ЄРДР через суд. Єдина проблема – це терміни. Це займає не день і не два, а іноді місяць і більше. Такі терміни вбивають мотивацію бізнесу звертатися до правоохоронних органів.
На жаль, законопроект № 12439 не вирішує цю проблему.
Чи буде менше кримінальних справ?
Згідно з першою логікою, ми повинні рухатися до зменшення кількості кримінальних проваджень. Але є й інший бік медалі. Ми хочемо взаємосуперечливих речей.
З одного боку, щоб було менше кримінальних проваджень та обшуків. З іншого боку, щоб BEB боролося з чорним ринком та нелегальною продукцією. А це можливо саме завдяки кримінальним провадженням.
Досі існував дисонанс: проти чорного ринку практично не відкривали проваджень, але проти «білого» бізнесу їх було чимало. Зараз концепція починає змінюватися.
У майбутньому буде ще багато проваджень, бо ми хочемо, щоб BEB боровся з недобросовісною конкуренцією.
Тут важлива комунікація. Якщо ми пояснимо національному бізнесу та іноземним партнерам, що Україна перебуває на такому етапі розвитку, коли саме через кримінальні справи ми витісняємо нелегальний бізнес, то цього буде достатньо для збереження інституційного іміджу країни.
Зменшення тиску на бізнес як висновок
Будь-які зміни мають реально допомогти зменшити тиск на підприємців.
Хочу ще раз наголосити, що зменшення тиску на бізнес у «ручному режимі» сьогодні є виправданим. Адже кількість кримінальних проваджень за статтями 191 та 212 Кримінального кодексу України була просто надмірною.
Але така практика повинна залишатися виключно тимчасовим заходом.
У майбутньому, коли кількість проваджень зменшиться завдяки прокурорському контролю, а безпідставні справи, що розслідуються роками, будуть закриті, систему необхідно реструктуризувати.
Мета полягає в тому, щоб такі кримінальні провадження взагалі не порушувалися, навіть без контролю з боку керівництва Генеральної прокуратури.
Найбільший виклик полягає в тому, щоб прокурор першого рівня самостійно забезпечував виконання закону, а не чекав, поки вся система Генеральної прокуратури буде контролювати його.
Матеріали по темі
Категорія Гроші Дата 26 лютого «Ключові больові точки вирішено». Рада почала вносити зміни до Кримінально-процесуального кодексу, на яких наполягав бізнес. Чи допоможе це підприємцям?
Категорія Новини Дата 3 вересня Позбавлення BEB права відкривати справи вдарить по інституційній спроможності Бюро – Цивінський
Категорія Гроші Дата 24 липня Влада визнає проблеми в системі , але замість змін запроваджує черговий мораторій на перевірки бізнесу. Чому це мало кого захистить? – розповідають юристи Deloitte Ukraine. Автори працюють з Forbes на фріланс-основі. Їхні тексти відображають їхню особисту точку зору. У вас інша думка? Напишіть нашому редактору Тетяні Павлушенко – [email protected]