Українцям дзвонять молоді та освічені “офісні” працівники, які вміло переконують своїх співрозмовників: їхній рахунок у небезпеці і потрібно терміново підтвердити свою особу, передавши банківські дані. При цьому від старих прийомів багато хто з них відмовився.
Про це йдеться у матеріалі. “Наш шеф часто каже: “Бачу біля бізнес-центру молодих людей і завжди думаю, може, цей співробітник того самого “офісу” і вони по-сусідству з нами й працюють”, – розповідає співробітник одного з великих банків, офіс якого розміщується в БЦ в центрі Києва.
Роботу в шахрайських кол-центрах (офісах) намагаються романтизувати. Вони нібито телефонують лише росіянам та виманюють гроші у представників країни-агресора. А нещодавно російські ЗМІ почали масово поширювати інформацію, що з українських “кол-центрів” телефоном не тільки виманюють гроші, а й змушують росіян підпалювати військкомати.
Олеся Данильченко, заступниця директора Української міжбанківської асоціації платіжних систем ЄМА, розповідає: “офіси” дурять і самих співробітників. Спочатку молоді люди переконують, що вони телефонуватимуть лише росіянам і виманюватимуть гроші у ворога. А потім додають і українські телефонні бази. В результаті обдзвонювати доводиться не лише клієнтів Ощадбанку Росії, а й українського ПриватБанку (як інших банків).
“Проти співробітників використовують такий самий обман, який після використовують проти жертв самі співробітники. Їх переконують, що це майже законно, що тільки росіянам телефонуватимуть. Але в результаті ці “офіси” як працювали і проти українців, так і працюють”, – каже Данильченко.
Лише в червні, за оцінками Монобанку, кількість випадків шахрайства (без урахування крадіжки карток та випадків шахрайства з ненадання товарів і послуг) зросла на 26,6%. Клієнти банку втратили 18,3 млн грн, і абсолютна більшість випадків (7,7 млн грн) – соціальна інженерія. Тобто це випадки, коли українцям телефонують, представляються службою безпеки банку, співробітниками НБУ тощо і змушують розкрити банківські дані чи навіть самостійно переказати гроші.
У червні, каже Данильченко, викрили кілька “офісів” (кол-центрів), які виманювали гроші в українців. При цьому шахрайські організації намагаються створити враження, що боротьба з ними – на користь Росії. Мовляв, хоч українці й втрачають щомісяця десятки (а може, й сотні) мільйонів гривень через кол-центри, вони працюють і проти росіян, виманюючи в них гроші.
“Мені зателефонували, і спочатку автовідповідач сказав, що це служба безпеки Національного банку і якщо хочу продовжувати розмову, потрібно натиснути одиницю або залишатися на лінії. Потім дівчина дуже приємним тоном сказала: якщо я хочу продовжувати користуватися своєю карткою Ощадбанку, то повинен пройти перевірку, інакше картку заблокують. Але я свою картку Ощадбанку закрив ще торік, коли сказав про це, вона мовчки повісила слухавку”, – розповідає українець Євген. Після цього він перевірив номер, з якого йому телефонували, у GetContact (сервіс, який дозволяє побачити, як номер підписаний в інших користувачів).
Номер підписали як шахрайський. І судячи з кількості коментарів і публікацій, шахраї встигли обдзвонити велику кількість українців. У середньому один офіс може здійснювати протягом місяця десятки тисяч дзвінків. В одному офісі працює до 60 осіб. Усі вони проходять навчання, а з кожним місяцем рівень їхньої підготовки зростає.