Найчастіше злочинці ошукують молодь у віці 18 – 24 років та людей старше 65 років.
Згідно з опитуванням Національного банку, з майже 113 тисяч опитаних українців 11 відсотків ставали жертвами шахраїв з початку повномасштабного вторгнення.
Як повідомила прес-служба регулятора, Національний банк в партнерстві з компанією “Опендатабот” запустили масштабний просвітницький проект, покликаний перевірити знання українців щодо протидії кібершахрайству. Проект передбачає опитування користувачів про те, як часто вони стикаються з кібершахрайством під час воєнного стану.
“Наразі опитування пройшло понад 112,9 тисячі користувачів. За його результатами виявилося, що кожен дев’ятий опитаний (11%) ставав жертвою шахраїв з початку повномасштабного вторгнення. Користуючись ситуацією та складним становищем громадян, злочинці адаптували шахрайські схеми під сьогодення та ошукували людей, прикидаючись банками чи обіцяючи фінансову допомогу від держави, міжнародних та благодійних організацій”, – йдеться у повідомленні.
Також результати опитування свідчать, що найчастіше злочинці ошукують молодь у віці 18 – 24 років (14% опитаних) та людей старше 65 років (11,5%). Згідно з опитуванням, майже третина жертв шахраїв втратили від їх дій близько 500 гривень, ще чверть опитаних втратила понад 5 000 гривень.
Більшість шахрайських випадків сталося під час купівлі чи продажу товарів в інтернеті – 52,7%. Друге за популярністю місце посідає таке шахрайство як фішингові посилання – 18,6%. Далі в списку поширених шахрайських схем – злам акаунтів у соцмережах (12%) та виманювання інформації телефоном (10,2%).
“Характерно, що більшість випадків, коли громадяни втрачають свої кошти, виникають через розголошення ними даних своєї платіжної картки, одноразових паролів для підтвердження операцій, даних для входу до інтернет-банкінгу. Половина від загальної суми збитків від шахрайства з платіжними картками відбулася через соціальну інженерію. Їх можна було б уникнути, пам’ятаючи та дотримуючись правил безпечного використання платіжних карток”, – зазначив директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Андрій Поддєрьогін.
Шахрайство під час війни
Наприкінці вересня правоохоронці заблокували роботу шахрайського кол-центру у Дніпрі – зловмисники викрадали гроші з рахунків українців, які працюють у Польщі. Організували роботу кол-центру місцеві кримінальні авторитети, а прикривав їхню діяльність правоохоронець з керівною посадою.
Українців попередили про розповсюджену схему шахрайства в Польщі. Українців застерігають від розповсюдженого способу шахрайства за допомогою платіжного механізму BLIK, який дає змогу швидко розплачуватися в звичайних та онлайн-магазинах, у мобільних додатках, вносити та знімати готівку через банкомати, переказувати гроші іншим людям без використання фізичної банківської карти.