Поширити Джерело: Нобелівська премія
Володарями Нобелівської відзнаки з економіки у 2025 році стали американсько-ізраїльський економіст Джоель Мокір, французький економіст Філіп Агьон та канадський економіст Пітер Говітт “за роз’яснення економічного розвитку, викликаного новаціями”.
Ключові тези:
- Джоель Мокір вивчив передумови для стійкого прогресу завдяки технологічним вдосконаленням та акцентував на важливості відкритості соціуму до свіжих концепцій.
- Філіп Агьон та Пітер Говітт розробили теорію безперервного розвитку через ‘креативну деструкцію’, коли сучасні вироби витісняють застарілі, що призводить до колізій.
- Новаторства, які запроваджують щось нове, можуть бути нищівними для фірм, котрі не підготовлені до трансформацій та до втрати своїх переваг на ринку.
Оголошено переможців Нобелівської премії з економіки у 2025 році
Шведська королівська академія наук ухвалила рішення нагородити премією Державного банку Швеції з економічних наук 2025 року в пам’ять про Альфреда Нобеля Джоеля Мокіра, Філіпа Агьона та Пітера Говітта “за тлумачення економічного підйому, обумовленого нововведеннями”.
При цьому Мокіру “за визначення основ для стабільного росту за допомогою технологічного прогресу”, а Агьону та Говітту “за теорію тривалого розвитку завдяки творчій руйнації”.
Поширити
Мокір застосував історичні матеріали, щоб встановити, яким чином стало можливим безперервне економічне піднесення – коли воно стало “новою реальністю”. Він продемонстрував, що для постійного процесу інновацій недостатньо тільки усвідомлювати, що певна річ працює – необхідно також розуміти, чому вона працює, мати наукове обґрунтування.
Саме цього часто не вистачало до промислової революції, через що було проблематично розвивати сучасні відкриття та винаходи. Мокір також підкреслював значущість відкритості суспільства до нових ідей та готовності до змін.
Лауреати Нобелівки 2025 року з економіки
Агіон і Ховітт також досліджували механізми безперервного росту. У своїй статті 1992 року вони розробили математичну модель феномену, який вони назвали “креативним руйнуванням”, коли на ринок потрапляє новий, покращений продукт, а компанії, що реалізують застарілі товари, втрачають позиції.
Інновація є “креативною”, оскільки впроваджує щось нове, але водночас “руйнівною”, адже технологія попередників стає застарілою.
Лауреати різними шляхами довели, що креативне руйнування неминуче породжує конфлікти, які необхідно розв’язувати конструктивно. Інакше нововведення блокуватимуть ті компанії чи групи інтересів, які бояться втратити власні переваги.
Источник: online.ua