Фото — facebook.com/uspa.gov.ua
Європейська комісія не має вільних грошей у бюджеті та не має чіткого способу допомогти фінансувати додаткові витрати на транспортування українського зерна після припинення дії Чорноморської угоди.
Джерело: Reuters
ЄС не знає, як вирішити проблему з українським зерном
Цього місяця Росія відмовилася від чорноморської зернової угоди під керівництвом ООН, яка дозволяла безпечний прохід українських вантажних суден, завантажених зерновими, олійними культурами та пшеницею.
Україні, одному з найбільших у світі експортерів зерна, тепер доведеться майже повністю покладатися на дорогі маршрути через Європейський Союз, а найдешевша альтернативна артерія, річка Дунай, після бомбардувань не в змозі збільшити свій обсяг настільки, як сподівалися.
У результаті Міжнародний валютний фонд оцінив зростання світових цін на зерно на 10-15%.
У листі від 21 липня, з яким ознайомилося Reuters, Міністерство сільського господарства України звернулося до верховного представника ЄС з питань торгівлі Валдіса Домбровскіса, щоб Комісія надала фінансову допомогу для покриття додаткових транспортних витрат на використання альтернативних маршрутів ЄС, відомих як «Шляхи солідарності». Україна оцінює додаткову вартість у 30-40 доларів за тонну.
У листі також міститься прохання про розширення шляхів солідарності на 1-1,5 мільйона тонн на місяць через «зелені коридори», зокрема до Адріатичного моря, країн Балтії, Німеччини та Нідерландів.
Одне дипломатичне джерело повідомило, що грошей дуже бракує, і значні кошти можуть надійти лише після проміжного перегляду бюджету, на це може знадобитися ще кілька місяців.
Експорт зерна через Європу
За минулий рік завдяки угоді Україна перемістила 60% свого експорту через шляхи солідарності та 40% через Чорне море.
З обсягу транспортування через сусідні країни ЄС близько двох третин рухається вздовж дельти Дунаю, переважно через Румунію, яка також є найефективнішим і найдешевшим коридором.
У понеділок Росія розбомбила деякі українські порти та силоси на Дунаї. Це послабило сподівання ЄС збільшити обсяги, що транспортуються Шляхами солідарності, з приблизно 3 мільйонів тонн на місяць до 5-5,5 мільйонів тонн на місяць до кінця року, причому на Дунай припадатиме до 4 мільйонів.
Іншим варіантом, який просуває Литва, був би Балтійський коридор, але він передбачає дві зміни колій, що додає ще більше витрат.
Загалом із травня 2022 року по червень цього року через ЄС і Молдову пройшло близько 45,5 млн тонн українського аграрного експорту, з яких 41 млн – зерно.