Цінова надбавка через генератори: моторошний прогноз наслідків відключень на вартість.

Магазин Фото: Інформатор

Магазин Фото: Інформатор

Цієї пори року громадяни можуть залишатися без електропостачання протягом 16−20 годин на день. Однак живлення вимикають не тільки населенню, але й комерційним структурам, причому в організаціях відключення електрики ще серйозніші, ніж у житлових будівлях. Це уповільнює економічну діяльність і, відповідно, стримує прогрес ВВП. Проте блекаути також сприяють збільшенню вартості. Як можуть змінитися розцінки на продукти та послуги, і що зросте в ціні найбільше?

Ще під час минулих перебоїв з живленням підприємці подбали про альтернативні джерела енергії. Великі підприємства змонтували сонячні батареї та газогенераторні комплекси, середні та дрібні – генератори різної потужності. Але електроенергія з подібних джерел коштує дорожче за звичайну. Наприклад, при експлуатації невеликого генератора, електроенергія виходить дуже коштовною.

«Кіловат може бути навіть у п’ять разів дорожчим за звичайний», — підкреслила співвласниця Відьма-бару «Лиса гора» Олеся Остафієва.

Окрім високої вартості електроенергії виникли також інші незручності.

«Наприклад, у нас, за відсутності електропостачання, одразу майже вдвічі зменшується меню, тому що генератор не може забезпечити роботу потужного кухонного обладнання, наприклад, фритюрниць. Крім того, більшість комерційних площ обігріваються електрикою, і обігрів генератор також не забезпечує», — розповідає Олеся Остафієва.

За словами очільника концерну «Ярослав» (текстильне та харчове виробництво) Олександра Барсука, вимкнення електроенергії згубно впливає на апаратуру, зокрема, ткацькі верстати та фарбувальні апарати – техніка частіше ламається, особливо, якщо електроенергія зникає неочікувано (відключення не за графіком останнім часом – нерідке явище). Тобто, витрати бізнесу на функціонування в «незалежному режимі» — це не тільки витрати на паливо для генераторів. Додаються знос обладнання та зниження загального прибутку.

Продукти харчування зростуть у ціні найбільше

На тлі збільшення витрат підприємці вже почали піднімати розцінки на власні товари та послуги.

«Витрати бізнесу суттєво зросли, тому їх вже почали враховувати у цінниках, – стверджує голова громадського об’єднання SAVEФОП Доротич.

“Генераторна” надбавка була й під час попередніх вимкнень світла. Причому, що цікаво, після того, як енергопостачання налагодилося, більшість компаній «забули» зменшити вартість, аргументуючи це наявністю інших факторів, що «підвищують» ціни – збільшення зарплат, загальна інфляція в державі тощо. І ось тепер, коли вимкнення електроенергії відновилися, підприємці знову почали говорити про необхідність підвищувати вартість на все.

Доротич каже, що, наприклад, у виробництві частка електроенергії у собівартості продукції є відносно незначною. Тому тут зростання вартості буде невеликим – 1−3%. Інша справа – роздрібна торгівля продуктами харчування.

«Зараз повинні постійно працювати холодильники, що забезпечити за допомогою генераторів дуже дорого. Тому в ритейлі з’являється надбавка в 4−7%, залежно від категорії товару. Наприклад, на заморожених продуктах надбавка може бути максимальною – 7%, на інших – трохи меншою», – зазначив Доротич.

Як розповів власник мережі продуктових магазинів «Італмаркет» Юнус Зайнітдінов, у кожному магазині – різна ситуація. Наприклад, торгова точка на одному з київських ринків під час вимкнень електрики живиться від спільного потужного генератора. Дані витрати вже включені до орендної плати, тому там додаткового збільшення цін не буде. Інша справа – окремі маленькі магазинчики, які вмикають власні генератори. Наприклад, в одній з торгових точок може витрачатись до 20 літрів пального на день, що коштує близько 1 200 гривень. При цьому прибуток порівняно невеликий – до 20 тисяч гривень.

«Тобто більше 5% каси просто йде на „утримання“ генератора», – зауважує підприємець.

За його словами, невеликі магазини, які вмикають під час перебоїв зі світлом звичайні генератори, наразі фактично працюють на паливо – витрачають на нього майже весь свій дохід. Зрозуміло, що довго працювати в збиток вони не зможуть, доведеться збільшувати вартість.
Олеся Остафієва з Відьма-бару «Лиса гора» запевняє, що її заклад не планує збільшувати цінники саме «через відключення».

«Ми час від часу їх збільшуємо, щоб вирівняти співвідношення між доходами та витратами, і водночас не втратити відвідувачів. Люди і так стали рідше відвідувати ресторани, а ті, хто відвідує, намагаються економити. Наприклад, якщо раніше за три години відвідувач замовляв три коктейлі, то зараз – тільки один», – розповідає вона.

Що буде з розцінками на пальне

«Генераторна надбавка» не вплине на всі товари. За словами засновника групи компаній «Прайм» Дмитра Леушкіна, на вартості пального додаткових націнок не буде. Але вони й так ростуть – через збільшення закупівельних цін. Окрім того, за словами керівника спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, на пальному і так досить велика роздрібна націнка – до 8 гривень на літрі. Вона цілком дозволить АЗС не додавати до вартості бензину та дизеля ще й витрати на генератори.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *