В Україні можуть запровадити посилені покарання для водіїв за повторні порушення правил дорожнього руху, зокрема за недотримання пріоритету пішоходів на переходах та проїзд на заборонний сигнал світлофора. За систематичні порушення водіїв штрафуватимуть до 2550 грн і позбавлятимуть прав до одного року.
Про це йдеться в законопроєкті № 12172, який подала група народних депутатів, переважно з фракції “Слуга народу”, серед яких голова Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергій Іонушас. Ініціатива передбачає нові штрафи, позбавлення водійських прав і зміну механізмів адміністративної відповідальності, щоб забезпечити більш ефективний контроль на дорогах та зменшити кількість небезпечних інцидентів.
Проєкт закону пропонує внести зміни до статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Зміни передбачають нові санкції для водіїв, які повторно порушують правила:
штраф за повторне порушення: за порушення правил проїзду пішохідних переходів, недотримання пріоритету пішоходів на нерегульованих переходах, проїзд на заборонний сигнал світлофора чи жест регулювальника передбачено штраф у розмірі 60 неоподатковуваних мінімумів (1020 гривень), якщо порушення вчинено повторно протягом року;
штраф та позбавлення прав за рецидив: якщо водій вже двічі притягувався до адміністративної відповідальності за аналогічні порушення протягом року, він буде оштрафований на 150 неоподатковуваних мінімумів (2550 гривень) і може втратити водійське посвідчення на термін від шести місяців до одного року.
У законопроєкті передбачено, що якщо водія втретє протягом року затримають за проїзд на жовтий або червоний сигнал світлофора, він обов’язково втратить права на період від шести місяців до року. Зміни до статті 22 КУпАП також скасовують можливість обмежуватися усними зауваженнями для таких порушень, що посилює серйозність відповідальності за недотримання ПДР.
Усі адміністративні справи щодо повторних порушень матимуть право розглядати Національна поліція та військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку ЗСУ. При цьому остаточні рішення у разі рецидивів ухвалюватимуть суди.
Автори законопроєкту посилаються на результати досліджень, проведених громадськими організаціями та національними практиками країн ЄС, які доводять ефективність жорсткіших санкцій щодо повторних порушників. Наразі в Україні бракує дієвих інструментів так званого “спеціального стримування” – методів впливу на поведінку рецидивістів, яких звичайні штрафи не зупиняють. Законопроєкт спрямований на зміну адміністративного підходу, щоб ефективніше боротися з порушеннями на дорогах, які повторюються систематично.
Посилення відповідальності для рецидивістів може допомогти зменшити кількість небезпечних ситуацій на дорогах і знизити загальну аварійність. Практика країн ЄС показує, що підвищені штрафи і позбавлення прав за повторні порушення є дієвими заходами для покращення дорожньої безпеки. Успішна імплементація таких норм в Україні сприятиме збереженню життя та здоров’я учасників дорожнього руху, а також підвищенню загальної культури поведінки водіїв.