Європейський Союз (ЄС) та 12 країн Північної Європи посилюють контроль за “тіньовим” флотом Росії, щоб зменшити її доходи від експорту нафти та зупинити екологічні загрози. Нові заходи передбачають перевірки страхових документів, санкції та затримання суден, які порушують міжнародні норми.
Про це пише Reuters. “Тіньовий флот” – це група старих танкерів, які Росія використовує для обходу міжнародних санкцій. Вони перевозять нафту, зброю та зерно, часто нехтуючи вимогами щодо страхування та безпеки. Такі судна не контролюються західними постачальниками страхових послуг, що створює загрози як для економіки, так і для екології.
Дванадцять країн, серед яких Великобританія, Німеччина, Польща, Нідерланди, три країни Балтії та п’ять скандинавських держав, домовилися про спільний контроль за танкерами. Шість із них – Великобританія, Данія, Швеція, Польща, Фінляндія та Естонія – зосередяться на перевірках у стратегічно важливих регіонах:
Ла-Манш;
Данські протоки;
Фінська затока;
Протоки між Швецією та Данією;
Прем’єр-міністр Естонії Крістен Міхал наголосив, що порушники, які відмовляються співпрацювати, ризикують бути затриманими або включеними до санкційних списків. Він підкреслив, що такі дії мають бути системними, аби порушити роботу тіньового флоту Росії.
Данія відіграватиме ключову роль у здійсненні цих перевірок, адже її вузькі протоки є критичною торговельною артерією для російської нафти. За даними Bloomberg, у 2024 році через ці маршрути було перевезено російської нафти на суму близько 33 мільярдів доларів, що становить 42% морського експорту нафти з Росії.
У той же час Данія попередила, що Росія може вдатися до ескалаційної поведінки, зокрема направити військові кораблі для супроводу своїх танкерів. Служба оборонної розвідки Данії у своєму щорічному прогнозі наголосила, що така поведінка підвищить рівень напруженості в регіоні.
Президент України Володимир Зеленський підтримав дії європейських країн, зазначивши, що застарілі російські танкери становлять не лише фінансову основу для війни, а й екологічну загрозу для Балтійського й Північного морів. Європейський Союз також продовжує посилювати санкційний тиск на Росію:
Великобританія вже наклала санкції на 20 суден, заборонивши їм заходити в деякі порти країни;
ЄС додав до списку санкцій ще 52 судна, довівши загальну кількість “тіньових” танкерів під санкціями до 79;
країни-учасниці програми перевірятимуть наявність страховки та її відповідність міжнародним вимогам.
У разі відсутності документів або відмови співпрацювати судна можуть бути затримані. Деякі країни також використовуватимуть право на підозру для висадки на борт танкерів і їхнього огляду.
Попри активізацію заходів, країни ЄС стикаються з труднощами через обмеження міжнародного права, яке гарантує свободу судноплавства у міжнародних водах. Однак країни, як-от Норвегія, мають намір працювати над посиленням правил і норм, щоб краще контролювати небезпечні перевезення.