Угода про надра зі Сполученими Штатами має змінити динаміку українського ринку надрокористування. У 2025–2026 роках Україна може продати на аукціонах ліцензії на суму 25 мільярдів гривень, угоди про розподіл продукції щодо ключової сировини можуть бути визнані застарілими, а експорт до Китаю може зіткнутися з труднощами. Дмитро Кащук, директор з розвитку Геологічної інвестиційної групи та голова Комітету з надрокористування Європейської бізнес-асоціації, пояснює переваги та загрози юридичних нюансів, пов’язаних з угодою про надра.
Форум підприємців 2025 відбудеться в Києві. 26–27 червня насолоджуйтесь двома днями, наповненими практичним контентом, стратегіями та можливостями для нетворкінгу, спрямованими на розвиток бізнесу. Станьте частиною за посиланням .
17 квітня Україна та Сполучені Штати офіційно підписали меморандум, підтверджуючи своє зобов'язання завершити угоду з питань надр. Згодом, 13 травня, Агентство державно-приватного партнерства при Міністерстві економіки та Корпорація фінансування розвитку США (DFC) уклали угоди про створення спільного інвестиційного фонду.
Як раніше заявив заступник міністра економіки Тарас Качка, Україна має намір продемонструвати початкові інвестиційні проекти в рамках цього фонду на майбутній Конференції з відновлення України (URC2025), запланованій на 10-11 липня в Римі.
Популярна категорія Компанії Дата 16 червня Kasta кидає виклик Rozetka . DCH Yaroslavsky інвестує 120 мільйонів доларів у боротьбу за онлайн-ринок. Які стратегії компанія має намір впроваджувати, щоб конкурувати з лідерами?
Яким чином угода зі США може змінити український ринок надрокористування, і на чому зараз повинні зосередитися підприємства, розробляючи ініціативи в цій сфері?
Аукціони замінюють угоди про розподіл продукції
Внески України до спільного інвестиційного фонду зі Сполученими Штатами здійснюватимуться за рахунок доходів, отриманих від нових проектів з розробки надр. Як можна забезпечити максимальну цінність? Основним механізмом є конкурентні аукціони з продажу ліцензій на розвідку та видобуток корисних копалин.
Отже, малоймовірно, що уряд укладатиме нові угоди про розподіл продукції (УРП) для стратегічної сировини, оскільки інвестори не несуть витрат на ліцензії за УРП.
Держава володіє цінними ліцензіями на видобуток важливих корисних копалин та вуглеводнів, зокрема ділянок, анульованих рішенням РНБО у 2021 році. Якщо держава виставить ці ліцензії на аукціон, дохід від продажу у 2025–2026 роках потенційно може перевищити 25 мільярдів гривень, виходячи з оціночної вартості цих ділянок. До них належать регіони, багаті на літій, титан, золото, нафту та газ.
Процес торгів буде прозорим, з єдиними правилами, що застосовуються до всіх учасників. Це відповідає на занепокоєння деяких критиків щодо потенційних переваг для американських компаній, що може суперечити Директиві 94/22/ЄС щодо недискримінаційного доступу до природних ресурсів.
Найгрубішою помилкою для України було б використання ліцензій як основи для її внеску до Фонду; такий крок вимагав би внесення змін до Кодексу України про надра, запровадивши ще один критерій для видачі ліцензій без аукціону.
Регулювання експорту: новий ігровий процес
Угода передбачає координацію з інвестиційним фондом щодо умов експорту українських корисних копалин. Фонд може дозволити або заборонити експорт до певних юрисдикцій, зокрема тих, що пов'язані з підтримкою тероризму (Іран, Північна Корея, Росія).
Це може поширитися і на Китай. Хоча Китай і не входить до санкційних списків, США розглядають його як стратегічного супротивника. Такі обмеження є зрозумілими з геополітичної точки зору США, проте вони створюють реальні економічні труднощі для українських підприємств. Наразі Китай є одним з найбільших споживачів українських корисних копалин, особливо ільменіту, пропонуючи привабливіші умови, ніж багато інших країн.
Вартість запасів корисних копалин в Україні
Залучення капіталу: правові обмеження та ринкові наслідки
Більшість інвестиційних операцій у надрокористувальному секторі України здійснюються шляхом повної або часткової передачі корпоративних прав. Залишається незрозумілим, чи вважатимуться такі передачі «залученням капіталу» згідно з угодою. У США капітал переважно залучається на публічних фондових ринках.
Якщо передачу корпоративних прав класифікувати як форму залучення капіталу, це матиме значні наслідки для