Угода у паливній галузі: «Параллель» розглядає купівлю Motto і Prime. Вони можеть коштувати $28-38 млн

На ринку пального готується велика угода. Мережа заправок «Параллель» у 2024-му може зрости у пʼять разів і потрапити в десятку найбільших паливних компаній. Цілі – мережі Motto і Prime. Що будує власник заправок «Параллель»?

Паливна мережа зі сходу України «Параллель» Олександра Дубініна готує угоди з купівлі двох мереж заправок – Motto і Prime, розповіли Forbes власник однієї з паливних мереж та Олександр Мельничук, директор зі стратегічного маркетингу та інновацій «БРСМ-Нафта».

Угоди поки знаходяться на ранній стадії і мають бути закриті протягом 2024-го, каже топменеджер однієї з паливних мереж на умовах анонімності через чутливість питання. «Параллель» поки не подавала запит на концентрацію в Антимонопольний комітет (АМКУ), йдеться у відповіді відомства на запит Forbes. 

Водночас Комітет досліджує можливу купівлю Motto. Причиною дослідження стала новина видання «Нафторинок» про обʼєднання двох мереж, пояснили Forbes у пресслужбі АМКУ. Проте за даними видання Enkorr, «Параллель» поки домовилась з Мotto лише про постачання пального. Обидва медіа послалися на анонімні джерела на паливному ринку.

Forbes звернувся до власника мережі «Параллель» Олександра Дубініна через представника компанії з запитом про інтервʼю. Дубінін передав, що готовий говорити через місяць-два. Forbes готовий висвітлити його позицію, щойно її отримає.

Донецьке коріння «Параллелі»

Мережу АЗС «Параллель» в Донецькій, Луганській, Запорізькій областях і Криму розбудовував «СКМ» Ріната Ахметова. У 2013-му мережа нараховувала 140 автозаправних станцій, проте досвід у паливному ритейлі був визнаний менеджерами Ахметова невдалим і компанію виставили на продаж за $120 млн, за даними Enkorr. Покупця тоді знайти не вдалось. 

У 2014-му «Параллель» втратила 80 АЗС через окупацію Росією Криму та Донбасу. «СКМ» вдалося продати мережу тільки восени 2020 року за $30 млн, за оцінкою директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна. З 2021-го на сайті компанії перестала публікуватися фінансова звітність. Виторг компанії у 2020-му склав майже 4 млрд грн, у 2022-му – близько 2,6 млрд грн, за даними YouControl.

Новим власником мережі став маловідомий бізнесмен Олександр Дубінін. «До моменту придбання мережі «Параллель» прізвище Дубінін мені, як і більшості учасників ринку нафтопродуктів, було невідоме», – каже Леонід Косянчук, гендиректор торгового дому «Сан Ойл».

Щоб купити мережу, Дубінін взяв кредит у банку ПУМБ Ріната Ахметова, каже Куюн. Банк не може ділитися даними про своїх клієнтів, відповіла Forbes пресслужба ПУМБ на питання, чи правда, що Дубінін чи його компанії брали значні кредити з початку 2020 року.

Мережа АЗС «Параллель» може купити Motto і Prime /facebook.com/parallel.ua

Мережа АЗС «Параллель» може купити Motto і Prime. Фото facebook.com/parallel.ua

«Стати учасником паливного ринку було моєю давньою мрією», – сказав Дубінін в інтервʼю UBR через декілька місяців після купівлі. Він розповів, що вже має успішний бізнес, задіяний у виробництві товарів світових брендів, але не уточнив, який саме.

Вторгнення РФ у лютому 2022-го завдало другого нищівного удару по «Параллелі». Компанія втратила або зупинила роботу 36 АЗС. Нині «Параллель» – це 24 заправки у Дніпропетровській, Одеській, Київській і підконтрольній Україні території Донецької та Запорізької областей. У 2023 році компанія відкрила дві нові станції в Одеській та Київський областях.

Що дасть придбання двох мереж

Під брендом Motto, за даними «Нафторинку», працює приблизно 70–75 заправок. Вони не у найкращому стані, але розташовані у хороших місцях, каже Косянчук. Найбільш «проливні» розташовані у Києві та на основних трасах Київської області, каже Куюн. Консолідованих фінрезультатів компанії нема у відкритому доступі.

Мережа Motto може коштувати $25–35 млн, вважає Косянчук. Одна заправка Motto в середньому може коштувати $300 000–400 000, а вся мережа – до $30 млн, оцінює Куюн.

У першому кварталі 2023-го Motto платила 30–50 коп. податків з літра пального, ледь не у п’ять разів менше за лідерів, випливає з дослідження Інституту соціальної та економічної трансформації та CASE Ukraine.

Влітку 2023-го, після засідання парламентської тимчасової слідчої комісії (ТСК) з економічної безпеки, перевірки Motto податковою були особливо прискіпливими, каже Куюн. Одночасно відбулося близько 60 обшуків по всій країні, продовжує аналітик.

Мережу Motto профільні ЗМІ пов’язували із Едуардом Ставицьким, який був міністром енергетики у 2012–2014 роках. Ставицький виїхав з України за кілька років до початку повномасштабної війни.

«Чи встиг Ставицький непомітно вийти з власників мережі Motto – не знаю», – каже аналітик «НафтоРинку» Олександр Сіренко. Учасники ринку також кажуть, що Ставицький був фактичним власником Motto, але не знають, чи залишився ним досі.

Офіційно Ставицький ніколи не був серед засновників. Група Motto обʼєднує кілька компаній. Власник «Мотто контракт» – Роман Клипа, «Мотто кард» – Назар Ділмуродов, «Мото Трейдінг» – Леонід Наумчик, за даними YouControl.

Заправка Motto /Getty Images

Мережа АЗС Motto нараховує близько 70 заправок, найбільш «проливні» – у Києві та області. Фото Getty Images

Prime – інша мережа, яка може обʼєднатись з «Параллель». Ця мережа має унікальну для українського ринку бізнес-модель: продає пальне вантажному транспорту, а не власникам легкових автомобілей, каже Мельничук з «БРСМ-Нафта». 

До великої війни мережа Prime нараховувала близько 40 заправок, за даними Enkorr. У власності компанії 10–12 заправок, решта – орендовані, каже Куюн. Він оцінює мережу у суму до $3 млн. Prime продає пального приблизно на 3 млрд грн і надає транспортних послуг на 1 млрд грн, казав власник мережі Дмитро Льоушкін у серпні 2023-го. Консолідованої фінзвітності компанії нема у відкритому доступі.

Якщо «Параллель» об’єднає заправки Motto і Prime, вона зросте уп’ятеро, до понад 100 АЗС і увійде до десятки найбільших паливних мереж України, каже Куюн. Завдяки розширенню «Параллель» зможе вийти на ринок B2B-продажів, брати участь у тендерах великих компаній, наприклад, «Нової пошти» і «Укрпошти», пояснює він.

Звідки у Олександра Дубініна понад $30 млн на купівлю двох мереж – загадка для учасників ринку, з якими Forbes розмовляв для цього матеріалу. Дубінін не встиг би заробити стільки грошей за три роки володіння мережею «Параллель», кажуть топменеджери паливних компаній. В 2021–2022 роках «Паралель» отримала 10,5 млн чистого прибутку. Українські банки не поспішають кредитувати бізнес на такі суми під час війни. Серед можливих варіантів – залучення в проєкт партнера, каже Куюн.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *