IDS: Нет Боржоми.

“`html

Як стало відомо Forbes Ukraine, IDS Ukraine з 2023 року припинила реалізацію Borjomi. Хто зараз є дистриб’ютором грузинської води в Україні?

Придбайте річну підписку на шість номерів Forbes Ukraine за ціною чотирьох випусків. Якщо ви віддаєте перевагу якості, глибині та потужності справжнього досвіду, то ця підписка саме те, що вам потрібно.

Починаючи з 2023 року, IDS Ukraine – лідер на ринку води – більше не продає Borjomi в Україні. Це – визначна подія. IDS Ukraine була виключним імпортером грузинської мінеральної води в Україні з 2003 року. Ще в 2021 році на Borjomi припадало 7% від загального обсягу збуту компанії.

Borjomi – найбільш відомий іноземний продукт на українському ринку бутильованої води. У минулому році на грузинську мінеральну воду припало 74% всього імпорту води в Україну, що становить $17,6 млн у грошовому еквіваленті, згідно з даними Pro-Consulting. 

35 млрд грн з бюджету. Уряд вдруге під час війни запускає програму «зимової підтримки». Як вона виглядає та чому влада знову взялась за роздачу грошей? /Фото колаж Анастасія Савеленко

Популярне Категорія Гроші Дата Сьогодні 35 млрд грн з бюджету. Уряд вдруге під час війни ініціює програму «зимової підтримки». Який її вигляд та чому держава знову взялася за розподіл коштів?

Що трапилось?

Санкції та зміна власників акцій

До початку повномасштабної війни основним акціонером IDS Group, яка володіє виробництвом Borjomi в Грузії та українською філією, була російська «Альфа-груп» Михайла Фрідмана та партнерів. Росіянам належало 55,8%, спадкоємцям Бадрі Патаркацишвілі – 44,2%. 

Після початку війни Фрідман та його партнери потрапили під персональні обмеження ЄС та Великобританії. В Україні корпоративні права IDS були арештовані за рішенням суду в червні 2022 року і передані в управління АРМА. Через санкції навесні 2022 року грузинське підприємство Borjomi призупинило діяльність на декілька тижнів, компанія зіткнулася з труднощами у продажах в країнах Балтії.

В Грузії уряд взявся за порятунок Borjomi, запропонувавши власникам «Альфа-груп» безоплатно передати частину акцій державі. Це дозволило росіянам офіційно позбутися контролю над компанією та, таким чином, вивести компанію з-під санкцій, відновити виробництво і збут. 

«Проблем з функціонуванням Borjomi не буде. Бренд, яким ми пишаємося, продовжить роботу», – проголосив тоді прем’єр-міністр Іраклі Гарібашвілі. Держава Грузія стала власником 7,73% акцій IDS Borjomi International.

Структура власності IDS Borjomi International виглядає таким чином: 49,99% належить Альфа-груп через Erasmony Limited; спадкоємцям Бадрі Патаркацишвілі – 38,48% через Black Waters Limited, державі Грузія – 7,73%, колишнім співробітникам та іншим дрібним акціонерам – 3,79%.

Після цих змін ситуація Borjomi покращилася. Виручка грузинського виробника в цілому зросла на $21 млн – до $436 млн, як повідомляло видання Ipres.ge з посиланням на звіт Rissa Investments Limited для російського фінансового регулятора у 2023 році. Для порівняння, весь ринок бутильованої води в Україні в 2024 році оцінювався приблизно в $1 млрд, згідно з інформацією від Pro-Consulting.

Головним ринком збуту для Borjomi є Росія, яка забезпечила $300,7 млн доходу​ у 2023 році. Грузія посіла другу сходинку з продажами $34,8 млн, за нею йдуть Казахстан – $33,5 млн, Білорусь – $19,2 млн та Україна – $13,9 млн.

У вересні 2025 року IDS Borjomi представили новий завод у Квібісі вартістю $120 млн – це дозволить виробляти 750 млн пляшок щороку та створити 600 робочих місць, писав грузинський Forbes.

В Україні ж IDS Borjomi змінила дистриб’ютора. «У зв’язку з можливою втратою контролю над реалізацією продукції, виробник Borjomi прийняв рішення змінити імпортера для дистрибуції свого бренду», – повідомили у пресслужбі IDS Ukraine. 

Подальша доля IDS Ukraine ще не визначена. Корпоративні права перебувають в АРМА, у Вищому антикорупційному суді триває судовий процес за позовом Мін’юсту про націоналізацію її активів.

Формально IDS Ukraine та IDS Borjomi Georgia входять до однієї компанії та мають спільних акціонерів, проте наразі український менеджмент не підтримує зв’язок з грузинською стороною, підкреслюють у пресслужбі компанії. В грузинському офісі Borjomi не надали відповідь на запит на момент публікації.

Щоб компенсувати втрату продажів Borjomi, IDS Ukraine розробила нові продукти – енергетичні напої та напої з фруктовим соком.

«Від втрати Borjomi з асортименту IDS Ukraine постраждала більше, ніж IDS Borjomi, – вважає власник компанії «Карпатські мінеральні води» Сергій Устенко. – Дистриб’ютори зацікавлені в логістиці дорожчого продукту, 1 літр Borjomi в пет-тарі коштує 80 грн, «Моршинська» – близько 20 грн, різниця в чотири рази».

Враховуючи, що Borjomi – відомий бренд, багато дистриб’юторів були б раді взяти на себе цей продукт, додає він.

Найбільші рекламодавці в категорії мінеральних вод за 2024 рік

Найбільші рекламодавці в категорії мінеральних вод за 2024 рік

До кого перейшла Borjomi 

Права на 25 торгових марок, які містять у назві Borjomi, належать двом організаціям – «Асосіейшн «Джорджиан Гласс енд Мінерал Вотер» і «ІДС Боржомі Бевереджис Ко. Н.В. (IDS Borjomi Beverages Co. N.V.)», повідомив співзасновник компанії RED lawyer Назар Костенко.

Українська IDS в 2021 році подавала запити на реєстрацію Borjomi з метою просування, як показують дані Державного реєстру торговельних марок, але жоден з цих запитів не був задоволений. «Таким чином, українська IDS ніколи не володіла правами на ТМ Borjomi, а, ймовірно, була ліцензіатом, тобто мала право використовувати назву в рекламних цілях», – зазначає Костенко.

В Україні з 2023 року імпортером Borjomi стала компанія «Транс Аква», а дистрибуцією займається STV Group, повідомив Forbes Ukraine топ-менеджер великого виробника води, за умови збереження анонімності.

«ТОВ «Транс Аква» – імпортер відомої мінеральної води Боржомі», – зазначено на сторінці компанії на сайті work.ua. У фірми відсутній вебсайт, а номер телефону, вказаний в реєстрі юридичних осіб, не діє. За інформацією онлайн-каталогу товарів для роздрібної торгівлі Listex, крім Borjomi, компанія також завозить грузинські бренді Old Kahetti та вина Galaktioni.

«Транс Аква» заснована у 2015 році, основний вид діяльності – оптова торгівля продуктами, напоями та тютюновими виробами. До 2022 року включно демонструвала нульові показники у графі «дохід», згідно з даними Opendatabot. Дохід у 2023 році – 625,3 млн грн, чистий прибуток – 60,6 млн. Дохід у 2024 році – 1,3 млрд грн, чистий прибуток – 20,6 млн грн. 

Власником «Транс-Аква» у 2023 році є Ярослав Бязічев, керівником – Вадим Ковалюк, згідно з даними Opendatabot. Компанія є переможцем декількох тендерів на закупівлю шин та послуг з технічного обслуговування автотранспорту. Чи пов’язує її щось з IDS? На початку 2025 року «Транс Аква» та IDS Ukraine одночасно приєдналися до збору коштів для бригади «Хартія», який організовувала «Укрнафта».

STV Group – великий учасник на ринку дистрибуції FMCG-товарів. Компанія пропонує понад 50 брендів, має 72 000 кв.м складських площ і обслуговує 56 000 торгових точок по всій Україні, як зазначено на її вебсайті. STV Group здійснює дистрибуцію продукції МХП, Danon, Carlsberg, Ferrero, Mondelez, Purina.

Компанії «СТВ Груп Україна», «СТВ Центр», «СТВ Схід» належать Денису та Тарасу Сітенкам, за даними Youcontrol. Сумарний дохід трьох юридичних осіб за перше півріччя перевищив 9,3 млрд грн. Представники компанії не відповіли на запит для цієї публікації.

Borjomi займає стабільні позиції на українському ринку – українські споживачі знають бренд і довіряють йому. «Компанія реалізує регулярні маркетингові заходи, – каже старший аналітик Pro-Consulting Ярослав Куліковський. – Це єдиний іноземний бренд мінеральної води з подібним обсягом інвестицій у рекламу та маркетинг в Україні».

У 2024 році рекламні бюджети Borjomi на телебаченні, зовнішній рекламі, радіо та цифрових каналах становили 36-37 млн, це другий за розміром бюджет у категорії мінеральних вод, за оцінкою агенції Carat Ukraine. На першому місці з бюджетом 44-46 млн грн – «Моршинська», що входить до IDS Ukraine.

«Borjomi має надзвичайно високий рівень впізнаваності на українському ринку серед усіх поколінь», – переконаний Куліковський.

Матеріали по темі

Менше цукру та алкоголю. Що драйвить ринок функціональних напоїв і хто на ньому заробляє? /Фото Надано пресслужбою компанії «Живий квас»

Категорія Компанії Дата 23 жовтня Менше цукру та алкоголю. Що стимулює ринок функціональних напоїв, і хто на ньому отримує прибуток?

Чистий прибуток виробника мінвод «Моршинська» та «Миргородська» зріс на 130% у 2024 році /Фото «Моршинська»

Категорія Новини Дата 18 березня Чистий прибуток виробника мінвод «Моршинська» та «Миргородська» зріс на 130% у 2024 році “`

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *