Росія виділила безпрецедентні 8,484 трильйона рублів на конфлікт з Україною протягом перших шести місяців 2025 року. Ця цифра являє собою майже 30% річне зростання, що сигналізує про те, що авторитарний уряд Володимира Путіна продовжує ескалацію військової діяльності, а не її скорочення.
Аналізи Яніса Клюге, науковця з Німецького інституту досліджень міжнародної безпеки, спираючись на дані Міністерства фінансів Росії, розкривають зростання військових витрат Кремля:
2022 – 2,77 трильйона рублів (+306% порівняно з 2025 роком);
2023 – 4,36 трильйона рублів (+95%):
2024 – 6,47 трильйона рублів (+31%).
Військові витрати домінують у бюджетних асигнуваннях Росії
У період з січня по червень 2025 року витрати, пов'язані з обороною, становили в середньому 1,4 трильйона рублів щомісяця, що еквівалентно 46,9 мільярда щодня. Ці суми перевищують річні бюджети таких регіонів, як Калмикія (28,8 мільярда), Карачаєво-Черкесія (30,5 мільярда) та Республіка Алтай (42,7 мільярда).
Частка витрат на оборону в бюджеті перевищила поріг у 35%, встановлений на 2024 рік, досягнувши 41,2% у першому кварталі та 39,8% до кінця другого кварталу. Примітно, що 50,1% державних доходів фінансували військові потреби протягом січня-березня, дещо знизившись до 48,2% до червня.
Водночас, засекречені військові асигнування зростали на 41% щорічно, причому 5,28 трильйона рублів було виділено на нерозкриті цілі проти 3,2 трильйона рублів на прозорі оборонні статті — 38% від загальних військових витрат.
Російський бюджет «національної оборони» зараз становить 30% від загальних витрат, що є рекордним показником після радянського періоду та становить 13,5 трильйона рублів.
«За паритетом купівельної спроможності військові витрати Росії в середині 2025 року становитимуть приблизно 300 мільярдів доларів. Історичні тенденції свідчать про те, що річні загальні суми можуть сягнути 600 мільярдів доларів», – зазначив Клюге щодо отриманих результатів.
Військові пріоритети затьмарюють економічні ініціативи
У попередніх звітах зазначалося, що субсидії для бізнесу у першому кварталі 2025 року різко скоротилися на 43% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року до 72,3 мільярда рублів (0,9 мільярда доларів США) – нижче рівня 2022 року, коли розпочалося повномасштабне вторгнення.
Програми пільгового кредитування, включаючи широко використовувану ініціативу «1764» для малих і середніх підприємств, зараз допомагають лише 10% підприємств, які мають на це право, з моменту реформ 2025 року. Підтримка зараз спрямована на окремі сектори: туризм, логістика, ІТ, наукові дослідження та промислове виробництво.
Аналітики Центру протидії дезінформації стверджують: «Кремль надає пріоритет фінансуванню війни, розглядаючи бізнес як ресурси, витягуючи максимальну цінність, одночасно скорочуючи допомогу. Зростання податків і недоступні кредити ризикують занепадом підприємництва та ерозією середнього класу, проте продовження конфлікту залишається першочерговим».