Укрзалізниця Фото: Інформатор
АТ “Укрзалізниця” має намір здійснити чергову індексацію тарифів на вантажні перевезення залізницею – на 27% у 2025 році та додатково на 11% з 1 січня 2026 року. Сукупне збільшення становитиме більше ніж 40%. Про це заявили у Федерації роботодавців транспортної галузі України (ФРТУ).
У Федерації вважають збільшення тарифів стратегічною невірністю, що може призвести до зменшення обсягів вантажних перевезень залізницею та виникнення нестачі коштів в УЗ, яку в результаті доведеться компенсувати з держбюджету.
“Вантажний сектор підприємства зберігає рентабельність — за результатами 2024 року його фінансовий підсумок становив близько 20 млрд грн. Головна проблема “Укрзалізниці” полягає не в рівні тарифів на вантажні перевезення, а в постійних багатомільярдних збитках пасажирського сектора, які протягом десятиліть перекривалися доходами від перевезень вантажів”, – зазначено в повідомленні.
Наслідки запланованого зростання тарифів
Подальше підвищення тарифів, на думку Федерації, здатне мати негативні наслідки для економіки України. Вже зараз вартість залізничних перевезень в Україні перевищує показники у сусідніх державах ЄС. Вірогідні наслідки наступної індексації:
- деякі підприємства будуть змушені зменшувати випуск продукції та обсяги перевезень, а деякі — зовсім припинити діяльність;
- певний обсяг вантажних перевезень перейде на автомобільний транспорт, що спричинить додаткове навантаження на дорожню інфраструктуру, особливо місцеву;
- знизиться експортний потенціал, а також надходження валюти та податків до держбюджету.
ФРТУ підкреслює: продовження нераціональної стратегії збільшення тарифів у рентабельному вантажному секторі з метою покриття збитків пасажирського — є стратегічно хибним рішенням.
За переконанням Федерації, подібні дії можуть призвести до:
- зменшення обсягів вантажних перевезень залізницею,
- втрати конкурентоздатності українських перевезень,
виникнення систематичної нестачі коштів і потреби у значних фінансових вливаннях із держбюджету для підтримки роботи АТ «Укрзалізниця».
Федерація впевнена, що під час воєнного стану збитки від пасажирських перевезень мають покриватися державою безпосередньо — за допомогою бюджетних коштів, без додаткового підвищення тарифів на вантажні перевезення, які і так є високорентабельними.
Державна підтримка Укрзалізниці
У вересні Урядом було подано до парламенту проект закону про Державний бюджет на 2026 рік, і видатки на Укрзалізницю в ньому лишилися майже на рівні 2025 року. Однак цього недостатньо – оскільки компанія страждає через російські обстріли та має багатомільярдні збитки від пасажирських перевезень. Щоб забезпечити стабільність у компанії, державне фінансування має бути збільшено, стверджує перший заступник голови Комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури Юлія Сірко. Разом із тим, вона нагадала, що у 2025 році УЗ отримала з резервного фонду близько 12,5 млрд на покриття збитків у пасажирському сполученні – і цю практику важливо продовжити.
20 жовтня Кабмін на позачерговому засіданні прийняв декілька рішень, спрямованих на підвищення результативності захисту та відновлення важливих об’єктів. Як оголосила Прем’єр-міністр Юлія Свириденко, нові інструменти дозволять швидше спрямовувати фінанси та оперативно усувати наслідки пошкоджень. Зокрема, передбачено спрямування додаткових коштів з резервного фонду на захист і відновлення критичної інфраструктури у прифронтових регіонах та Укрзалізниці. Кошти підуть на укріплення енергетичних, транспортних і життєво необхідних систем — від генераторів та акумуляторних станцій до будівництва інженерного захисту. Це дозволить швидше зводити захисні об’єкти, оперативно відновлювати пошкоджені об’єкти та гарантувати безперебійну роботу енергетики.