“УЗ” планує збільшення тарифів на вантажні перевезення на 40%: підприємці застерігають про припинення діяльності.

Укрзалізниця Фото: Інформатор

Укрзалізниця Фото: Інформатор

АТ “Укрзалізниця” має намір здійснити чергову індексацію тарифів на вантажні перевезення залізницею – на 27% у 2025 році та додатково на 11% з 1 січня 2026 року. Сукупне збільшення становитиме більше ніж 40%. Про це заявили у Федерації роботодавців транспортної галузі України (ФРТУ).

У Федерації вважають збільшення тарифів стратегічною невірністю, що може призвести до зменшення обсягів вантажних перевезень залізницею та виникнення нестачі коштів в УЗ, яку в результаті доведеться компенсувати з держбюджету.

“Вантажний сектор підприємства зберігає рентабельність — за результатами 2024 року його фінансовий підсумок становив близько 20 млрд грн. Головна проблема “Укрзалізниці” полягає не в рівні тарифів на вантажні перевезення, а в постійних багатомільярдних збитках пасажирського сектора, які протягом десятиліть перекривалися доходами від перевезень вантажів”, – зазначено в повідомленні.

Наслідки запланованого зростання тарифів

Подальше підвищення тарифів, на думку Федерації, здатне мати негативні наслідки для економіки України. Вже зараз вартість залізничних перевезень в Україні перевищує показники у сусідніх державах ЄС. Вірогідні наслідки наступної індексації:

  • деякі підприємства будуть змушені зменшувати випуск продукції та обсяги перевезень, а деякі — зовсім припинити діяльність;
  • певний обсяг вантажних перевезень перейде на автомобільний транспорт, що спричинить додаткове навантаження на дорожню інфраструктуру, особливо місцеву;
  • знизиться експортний потенціал, а також надходження валюти та податків до держбюджету.

ФРТУ підкреслює: продовження нераціональної стратегії збільшення тарифів у рентабельному вантажному секторі з метою покриття збитків пасажирського — є стратегічно хибним рішенням.

За переконанням Федерації, подібні дії можуть призвести до:

  • зменшення обсягів вантажних перевезень залізницею,
  • втрати конкурентоздатності українських перевезень,
    виникнення систематичної нестачі коштів і потреби у значних фінансових вливаннях із держбюджету для підтримки роботи АТ «Укрзалізниця».

Федерація впевнена, що під час воєнного стану збитки від пасажирських перевезень мають покриватися державою безпосередньо — за допомогою бюджетних коштів, без додаткового підвищення тарифів на вантажні перевезення, які і так є високорентабельними. 

Державна підтримка Укрзалізниці

У вересні Урядом було подано до парламенту проект закону про Державний бюджет на 2026 рік, і видатки на Укрзалізницю в ньому лишилися майже на рівні 2025 року. Однак цього недостатньо – оскільки компанія страждає через російські обстріли та має багатомільярдні збитки від пасажирських перевезень. Щоб забезпечити стабільність у компанії, державне фінансування має бути збільшено, стверджує перший заступник голови Комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури Юлія Сірко. Разом із тим, вона нагадала, що у 2025 році УЗ отримала з резервного фонду близько 12,5 млрд на покриття збитків у пасажирському сполученні – і цю практику важливо продовжити.

20 жовтня Кабмін на позачерговому засіданні прийняв декілька рішень, спрямованих на підвищення результативності захисту та відновлення важливих об’єктів. Як оголосила Прем’єр-міністр Юлія Свириденко, нові інструменти дозволять швидше спрямовувати фінанси та оперативно усувати наслідки пошкоджень. Зокрема, передбачено спрямування додаткових коштів з резервного фонду на захист і відновлення критичної інфраструктури у прифронтових регіонах та Укрзалізниці. Кошти підуть на укріплення енергетичних, транспортних і життєво необхідних систем — від генераторів та акумуляторних станцій до будівництва інженерного захисту. Це дозволить швидше зводити захисні об’єкти, оперативно відновлювати пошкоджені об’єкти та гарантувати безперебійну роботу енергетики.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *