Чи буде в Україні банк Укрпошти? Подробиці нового скандалу між Смілянським і НБУ

  • Руслан Кисляк

    Руслан Кисляк

    кореспондент

Укрпошта

Наразі неясно, чи з’явиться в Україні банк "Укрпошти"

Тривала суперечка між керівником “Укрпошти” Ігорем Смілянським і керівництвом Національного банку щодо можливості існування в Україні поштового банку отримала новий поворот. У той час, коли вже, напевно, ніхто не сумнівався, що в Україні буде поштовий банк, НБУ змінив свою позицію.

Delo.ua досліджувало, що саме сталося та яких подій можна очікувати далі в цій ситуації.

НБУ проти Укрпошти. Збитки і від’ємний капітал

У серпні Національний банк у листі до прем’єр-міністерки Юлії Свириденко повідомив про серйозні втрати та недостатність капіталу державного монополіста “Укрпошта”. Про це стало відомо з матеріалів Forbes Ukraine.

Згідно з листом фінансового регулятора, на 1 липня обсяг власного капіталу “Укрпошти” складав від’ємну величину – “мінус” 661,5 млн грн. При цьому мінімальний норматив капіталу становить 158,9 млн грн. Це свідчить про те, що компанія потребує докапіталізації щонайменше на 820,4 млн грн.

Крім цього, збитки “Укрпошти” за перше півріччя 2025-го зросли з 869,5 млн грн до 1,42 млрд. “Це вказує на неможливість компанії відновлювати та накопичувати капітал за рахунок своїх операційних діяльностей”, – приводило видання дані з листа НБУ.

Регулятор попереджав: якщо така тенденція збережеться, потреба у докапіталізації державного монополіста наприкінці року може збільшитись.

“Це може створити додаткові фіскальні ризики або змусити ухвалювати відповідні рішення, наприклад, відмовитися від платіжної ліцензії або отримання обмеженої банківської ліцензії”, – йшлося в листі НБУ до прем’єрки.

У відповідь генеральний директор “Укрпошти” Ігор Смілянський публічно зазначив, що компанія вчасно виконує зобов’язання по кредитах Європейського банку реконструкції та розвитку і Європейського інвестиційного банку, які контролюють стан компанії, а також своєчасно виплачує зарплати і відновлює поштові відділення, які постраждали від атак РФ.

Куди націлювався НБУ

Лист Національного банку є влучним ударом по багаторічним планам керівника “Укрпошти” перетворити компанію на банк фінансової інклюзії. Ця можливість майже стала реальністю в червні 2025-го, коли Верховна Рада ухвалила відповідний закон. За півроку до цього, у кінці січня, Кабінет Міністрів ухвалив рішення про передачу Міністерству розвитку громад та територій 88,9% акцій Першого інвестиційного банку (PINbank), націоналізованого весною 2023 року через санкції проти його колишнього власника, російського підприємця Євгена Гінера. Згідно з планом, у подальшому Мінрегіон мав передати банк “Укрпошті” для його перетворення в банк фінансової інклюзії.

Ігор Смілянський розраховував запустити банк на базі “Укрпошти” вже на початку 2026 року. Протягом півроку – максимально року він планував вкласти 400–500 млн грн в IT-систему та 20–25 відділень в обласних центрах, які відповідатимуть вимогам НБУ. Гроші для інвестицій він обіцяв знайти внутрішньо, не зв’язуючи це з державними витратами.

Але щось пішло неправильно…

16 вересня ресурс “Інтерфакс-Україна” з посиланням на матеріали до проєкту державного бюджету України на 2026 рік, поданого урядом до Верховної Ради, повідомило, що НБУ пропонує уряду обговорити варіант закриття ліцензії націоналізованого Першого інвестиційного банку замість того, щоб передати його АТ “Укрпошта”, щоб уникнути подальшого накопичення ризиків та “знищення” капіталу.

“Сам банк є збитковим та не відповідає нормативам регуляторного капіталу, не має бізнес-моделі та може бути використаний лише як ліцензія. Водночас НБУ підкреслює доцільність розгляду варіанту про закриття ліцензії”, – цитує видання матеріали до бюджету-2026.

На думку НБУ, фінансовий стан “Укрпошти” є критичним. Зокрема, з 2022 по 2024 рік підприємство понесло збитків на суму 2,5 млрд грн, а капіталізація зменшилась у 13 разів – з 2,8 млрд грн до 0,2 млрд грн, що “створює явні ризики дефолту компанії”.

Аргументи Смілянського

12 вересня керівник “Укрпошти” Ігор Смілянський написав на своїй сторінці у Facebook таке (текст скорочено)

“Сьогодні багато хто звертався до мене стосовно статті в РБК про “Укрпошта. Банк”, де голова НБУ зазначив, що ми багато говоримо, але з акціонерами нічого не робимо в цьому напрямку.

Я колись працював офіціантом у ресторані і навчився одного правила: люди приходять у ресторан за гарним настроєм і смачною їжею, і їх не повинно цікавити, що відбувається на кухні, за лаштунками. Основне — результат. Але іноді важливо прояснити, що відбувається за лаштунками.

Отже, по пунктах:

1. Чи подавала Укрпошта документи для отримання можливості відкриття банку?

Ні, не подавала.

2. Чому?

Тому що протягом цього часу нашим акціонером є Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрозвитку), і особисто віце-прем’єр, Міністерство економіки України – розуміючи, наскільки критичною є проблема доступу до фінансових послуг у сільських та прифронтових регіонах, намагалися знайти спільну мову з регулятором щодо того, як найкраще вирішити цю проблему. Більш того, ця тема обговорювалась під час місії МВФ, тому ми не могли здійснити жодних дій, які могли б викликати питання у партнерів. Проте НБУ, як ми бачимо, трактує ініціативи з пошуку компромісу як бездіяльність.

3. На зустрічах, організованих Міністерством економіки та Мінрозвитку, враховуючи важливість питання, були присутні міністри, а від НБУ – заступники, було узгоджено, що Укрпошта підготує спільний з акціонером план дій, який потім буде затверджено НБУ, і тільки після цього подається пакет документів відповідно до затвердженого плану.

4. Чи подавала Укрпошта разом з акціонером проект?

Так, подала. Чи відбулася фінальна зустріч? Ні, не відбулася. Більш того – вона вже тричі переносилася НБУ.

5. Чи має сенс подавати документи на банк, не маючи спільно затвердженого плану?

Ні, не має. Чому? Тому що регулятор має настільки широкі повноваження, що може відхилити будь-які документи з будь-якої причини.

Звідки ми це знаємо? Тому що Укрпошта два роки подавала документи на придбання банку “Альпарі”, коли у регулятора не було жодних питань ані щодо капіталу, ані щодо корпоративного управління, ані з інших приводів. Але в результаті НБУ вирішив краще ліквідувати банк, ніж передати його на розвиток Укрпошти.

Ніякі документи на СТВОРЕННЯ банку Укрпошті подавати не потрібно. І тим більше – витрачати державні ресурси на це. Все, що потрібно НБУ, – погодити ПЕРЕДАЧУ вже існуючого ПІН Банку Укрпошті, щоб гроші, конфісковані у російських олігархів, почали працювати на державу, а не надсилати черговий банк на ліквідацію.

І щоб двічі не вставати, як то кажуть, відповім публічно на питання щодо капіталу:

1. Станом на 1 червня 2025 року капітал Укрпошти складав понад 4 мільярди гривень.

2. НБУ з 1 червня змінив порядок розрахунку капіталу, що, звичайно, стосується всіх, але на практиці – переважно Укрпошти, і одразу капітал став “мінус” 600 мільйонів. Про це НБУ терміново повідомляє КМУ.

3. Чи зможе Укрпошта узгодити свій капітал відповідно до нових вимог до 1 січня 2026 року, як це вимагає постанова НБУ? Так, зможе.

Чи потребує Укрпошта для цього докапіталізації з боку держави? Ні, не потребує. Це буде здійснено за рахунок власних ресурсів.

16 вересня Ігор Смілянський опублікував наступний пост у Facebook:

“Сьогодні деякі медіа, навіть поважні, поширили новину, що нібито Укрпошта на межі дефолту, посилаючись на бюджет.

І раптом, виходить новина, що в тих самих матеріалах бюджету НБУ пропонує закрити ПІН Банк замість того, щоб його передати Укрпошті і вирішити питання фінансової інклюзії, за що, до речі, проголосували 260 депутатів Верховної Ради.

Як кажуть наші вороги: “Совпадєніє? Не думаю”.

Ще раз пояснюємо деталі:

Ніякого дефолту немає і не буде, або, як говорять в Одесі – не дочекаєтеся.

Джерело “дефолту” – лист НБУ за підписом голови НБУ А. Г. Пишного, де зазначається така оцінка і нібито докапіталізація Укрпошти – це один із чотирьох ключових ризиків фінансової системи України.

Припустімо, що це правда (хоча це неправда), і Укрпошта насправді потребувала б капіталізації в 826 мільйонів гривень, або менше 20 мільйонів доларів. Фінансова система України настільки слабка, що 20 мільйонів доларів можуть її зруйнувати? Думаю, далі пояснень не потрібно, чому це просто вигадана історія, щоб не дати Укрпошті банк.

Як ми вже повідомляли, капітал Укрпошти на 1 червня 2025 року складав понад 4 мільярди. Після зміни порядку розрахунку капіталу НБУ він став “мінус” 600 мільйонів. Ще раз: нічого не сталося, лише НБУ змінив розрахунок. І навіть там передбачено час до 1 січня 2026 року, щоб привести капітал у відповідність до нових вимог, що і буде зроблено без жодної копійки з державного бюджету.

До речі, EBITDA (операційний прибуток) Укрпошти за 2024 рік склала понад 650 мільйонів гривень. А збиток виник через курсові коливання та амортизацію через значні вкладення в автоматизацію сортування. А хто в нас відповідає за курс гривні?

На жаль, НБУ так і не адаптував своє законодавство до реалій, і Укрпошта й ломбард регулюються однаково, саме тому виникають такі питання.”

18 вересня Смілянський написав:

Після “дефолтних” новин саме час розповісти, як почуває себе пацієнт. А почуває він себе дуже непогано.

Завдяки нашим партнерам з ЄБРР Укрпошта оновила автопарк 160 новими автомобілями (сучасні MAN та Iveco) для чіткої логістики та компенсації втрачених автомобілів під час обстрілів.

Коли у 2016 році до Укрпошти прийшла нова команда, середній вік автомобільного парку компанії становив 17–18 років. Автомобілі, які частіше перебували в ремонтах, ніж справлялися з перевезеннями, уповільнювали роботу пошти і ставали предметом жартів у соцмережах. Сьогодні ми розпродаємо залишки цього старого автопарку на аукціонах, а середній вік автопарку після передачі нових автомобілів залишиться лише 5 років – тобто відповідатиме світовим стандартам.

До кінця 2025 року автопарк поповниться ще 160 новими автомобілями:

·      100 MAN (5 тонн) – для міжобласних перевезень, які відновлять логістичні зв’язки між пошкодженими війною транспортними вузлами;

·      60 Iveco (20 тонн) – для великих міжрегіональних перевезень. Перші 11 машин вже працюють на маршрутах, доставляючи гуманітарні та комерційні вантажі туди, де вони найбільше потрібні.

Це продовження масштабного оновлення, яке розпочалось минулого року: тоді Укрпошта отримала 250 Citroën Jumper.

Як виглядає альтернативна математика

Керівник аналітичного департаменту інвестиційної компанії Concorde Capital Олександр Паращій зазначає, що в математичних викладках керівника “Укрпошти” не все так добре. За його словами, капітал Укрпошти на кінець червня 2025 року становив “мінус” 102 млн гривень, “і без яких-небудь зовнішніх впливів НБУ”.

“Це порушує законодавство про акціонерні товариства, про що вказувалось ще у річному звіті (коли капітал був додатним)”, – зазначає аналітик.

Крім того, за його даними, EBITDA “Укрпошти” за звітність за 2024 рік становить не 659 млн грн, а 530 млн.

“В “Укрпошти” є проблеми з боргами – заборгованість перед іноземними поштовими операторами станом на кінець 2024 року дорівнює майже трирічному обороту з тими операторами та перевищує річну EBITDA компанії у сім разів”, – підраховує Олександр Паращій.

Він стверджує: на перший погляд, це фінансово здорова компанія, яка має на рахунках багато власних грошей – близько 1,3 млрд грн на середину 2025 року. Це приблизно дорівнює її боргам за кредитами. Тож за бажання компанія може в будь-який момент ці кредити власними зусиллями повернути.

На другий погляд, в балансі Укрпошти не все так добре. Протягом 2022-2024 років компанія накопичила кредиторську заборгованість перед іноземними поштовими операторами: її борг зріс з 1,35 млрд грн (або 49 млн доларів) на початку 2022 року до 3,85 млрд грн (або 92 млн доларів) на кінець 2024 року.

“Отже, виходить, що останні три роки компанія фінансувала свою діяльність і розвиток за рахунок іноземних партнерів. Тут нічого нового – у нас вся країна живе за рахунок іноземних партнерів. Але, як і українському уряду, компанії доведеться якось реструктуризувати цей борг. Судячи зі звітності за 2025 рік, вона вже почала це робити,” – підкреслює аналітик.

На його думку, власними коштами “таку кругленьку суму” “Укрпошта” навряд чи зможе повернути, адже стільки грошей вона не генерує.

“Це не означає, що компанія є банкрутом. Борг можна реструктуризувати на багато років і якось погашати. Але і стверджувати, що в “Укрпошті” все чудово, також не можна,” – резюмує Олександр Паращій.

Висновки робити зарано

Історія восьмирічної суперечки за право бути в Україні банку “Укрпошти” поки що не завершена. У кожної зі сторін є свої “залізні” аргументи. Тож далі буде.

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *