Дослідження аналітиків та даних податкової показало: ОККО і Socar сплачують з літра пального понад 2 грн податків. Друга за розміром на ринку WOG – майже втричі менше. Аутсайдери списку – на порядок менше. Що це означає?
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
Минулоріч і у першій половині 2023-го мережі автозаправок сплачували у бюджет з 1 л пального від 10 копійок до 2,75 грн. Таких висновків дійшли аналітики ІСЕТ та CASE Ukraine. Зарплати працівників паливних мереж, судячи зі сплати податків, відрізняються у 4,5 раза, свідчать результати дослідження.
Водночас тіньова частка на паливному ринку послідовно зменшується з 27% у 2020 році до 11% у 2022-му і до 8% у першому кварталі 2023-го, за оцінкою аналітиків. Чому «податкові» показники лідерів ринку ОККО і WOG відрізняються втричі і що може чекати на компанії, які сплачують державі найменше?
Скільки з літра пального отримує держава і чому
У першій половині 2023-го бензин А-95 коштував приблизно 45–52 грн/л, дизель – 43–55 грн/л, за даними minfin.com.ua. Скільки з них сплатили у держбюджет – рахував Олег Гетман, фахівець Економічної експертної платформи.
Найбільше з літра сплачує ОККО – 2,4 грн з літра у другому кварталі 2023 року, за даними дослідження. За власною оцінкою, ОККО сплатила 2,57 грн податків з операційної діяльності на 1 літр реалізованого пального у другому кварталі 2023 року, а раніше – 2,28 грн з літра, каже віцепрезидент OKKO Назар Купибіда. ОККО зараховує до податків від операційної діяльності податок на прибуток, ПДВ (крім імпортного), роздрібний акциз, податок на доходи фізичних осіб, військовий збір, плату за землю, збір на обовʼязкове державне пенсійне страхування, додав він.
«У порівнянні з минулим роком наша компанія суттєво посилила свої позиції на ринку, збільшивши ринкову частку й роздрібні продажі на АЗК», – пояснив Купибіда причину збільшення суми.
ОККО – це найбільша приватна мережа приблизно із 400 заправок по всій Україні. Воєнний 2022-й компанія завершила з прибутком, підтвердив її голова Василь Даниляк в інтервʼю Forbes. Лише за перше півріччя 2022-го ОККО отримала 3 млрд грн чистого прибутку, що на 20% більше, ніж за весь 2021 рік, виторг зріс на 64%, до 32,8 млрд грн.
Друга за розміром приватна мережа із 360 заправками WOG стабільно сплачувала державі близько 0,7–0,8 грн з літра. «Через старі валютні борги компанія найближчими роками не зможе досягнути рівня ОККО за податком на прибуток», – пояснює керівник WOG Holding Андрій Пивоварський. Порівняно із 2021-м компанія наростила частку на ринку з 8–9% до 13–16%, казав він в інтервʼю Forbes.
Київська мережа KLO сплачувала державі до 1 грн з літра, як і БРСМ та UPG.
У податковому хвості – «Авантаж» і мережа Prime із результатом до 0,5 грн за літр.