
Жінка з телефоном та комп’ютером Фото: Getty Images
Виписка з Державного реєстру актів цивільного стану громадян – це легальний документ, що може знадобитися для розв’язання різноманітних юридичних питань. Зокрема, він може бути необхідним для оформлення спадкоємства, підтвердження сімейних зв’язків, отримання відомостей про зміну імені, підготовки документів для використання за кордоном і таке інше. У ньому фіксуються додаткові дані, яких немає у свідоцтві про народження, про одруження, про смерть тощо. Як отримати цей документ, 7 листопада роз’яснює Міністерство юстиції.
Державний реєстр актів цивільного стану громадян (надалі – Реєстр) – це державна електронна інформаційна система, яка вміщує інформацію про акти цивільного стану, корективи, що вносяться до актових записів цивільного стану, їх відновлення та скасування, а також інформацію про видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та про видачу виписок з нього. Управління Реєстром здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану (частина перша статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі – Закон)).
Акти цивільного стану – це факти та дії, котрі нерозривно пов’язані з фізичною особою та ініціюють, змінюють, доповнюють чи припиняють її здатність виступати суб’єктом цивільних прав і обов’язків. Державній реєстрації згідно з цим Законом підлягають народження фізичної особи та її походження, укладення шлюбу, припинення шлюбу у випадках, визначених законом, переміна імені, кончина (стаття 2 Закону).
Дані про персональні відомості фізичної особи, які містяться в актовому записі цивільного стану, є конфіденційними та не підлягають оприлюдненню (частина третя статті 9 Закону).
Типи виписок
На запити фізичних осіб і державних органів, органів місцевого самоврядування (їх службових осіб), а також шляхом безпосереднього доступу посадовців державних органів, нотаріусів до Реєстру, видаються (одержуються) з Реєстру такі типи виписок:
- виписка з Реєстру, яка включає окремі дані конкретного актового запису цивільного стану, зміни та іншу інформацію, внесену до нього, або відомості про відсутність даного запису;
- розширена виписка з Реєстру, яка включає всі дані конкретного актового запису цивільного стану, зміни та іншу інформацію, внесену до нього, або відомості про відсутність даного запису (пункт 1.3 розділу І Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24.07.2008 № 1269/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.07.2008 за № 691/15382).
Хто уповноважений отримати виписку з Реєстру?
Фізична особа, яка досягла 16-річного віку, має право на отримання виписки з Реєстру щодо інформації про себе та про своїх родичів за умови надання паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу, та документів, що підтверджують родинні зв’язки.
Виписка з Реєстру про державну реєстрацію народження дитини може бути видана її батькам і усиновлювачам (незалежно від віку дитини), а також опікунам, піклувальникам, адміністрації установи охорони здоров’я, освітнього чи іншого дитячого закладу, де дитина постійно перебуває. У такому випадку зазначена виписка представнику відповідної установи видається за умови пред’явлення ним доручення, паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу.
Батькові, матері, усиновлювачу дитини, яких позбавлено батьківських прав, виписка про державну реєстрацію народження дитини не надається.
Право на отримання виписки з Реєстру мають представники фізичної особи.
Банку або іншій фінансовій організації, яка має дозвіл на надання коштів у борг, зокрема на умовах фінансового кредиту згідно із Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», на їх звернення видається виписка з Реєстру в порядку та обсязі, встановленому Мін’юстом, за умови наявності письмової згоди фізичної особи, до якої належать дані, зазначені в актових записах (пункт 13 Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 № 1064 (надалі – Порядок)).
Виписка з Реєстру про державну реєстрацію смерті надається:
- іншому з подружжя, а також батькам, дітям, братам, сестрам, онукам, дідусю, бабусі та іншим родичам померлого за умови надання ними паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу, та документів, що засвідчують родинні чи сімейні відносини;
- спадкоємцям померлого, якщо родинні відносини та/або право на спадкування підтверджуються документально, за умови пред’явлення паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу;
- особі, яка, згідно з договором особистого страхування життя, укладеним у фінансовій установі, створеній відповідно до Закону України «Про страхування», є бенефіціаром, за умови пред’явлення договору, паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу;
- особі, яка, згідно зі спадковим договором, є бенефіціаром, за умови пред’явлення договору, паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу;
- банку або іншій фінансовій організації, яка має дозвіл на надання коштів у борг, зокрема на умовах фінансового кредиту, за умови пред’явлення відповідного договору або іншого документа, що згідно із законодавством підтверджує факт заборгованості померлого, а також документів, які підтверджують особу та компетенцію керівника чи представника банку або іншої фінансової організації;
- особі, яка є власником або користувачем земельної ділянки, що межує із земельною ділянкою сільськогосподарського призначення спадкодавця, за умови надання відомостей про кадастрові номери земельної ділянки спадкодавця та суміжної земельної ділянки, паспорта або аналогічного документа, що посвідчує особу.
Суміжність земельних ділянок обов’язково встановлюється на основі інформації з Державного земельного кадастру, оприлюдненої на офіційному вебсайті Держгеокадастру, виходячи з кадастрових номерів земельної ділянки спадкодавця та суміжної земельної ділянки (пункт 14 Порядку).
Згідно з пунктом 141 Порядку виписка з Реєстру про державну реєстрацію шлюбу, розірвання шлюбу, зміну прізвища, імені та по батькові до зміни імені й після зміни імені фізичної особи надається банку або іншій фінансовій організації, яка має дозвіл на надання коштів у борг, зокрема на умовах фінансового кредиту, за умови наявності письмової згоди фізичної особи, про яку запитується інформація з Реєстру, а також документів, що підтверджують особу та компетенцію керівника чи представника банку або іншої фінансової організації.
Де можна отримати?
Подати запит на видачу виписки з Реєстру можна до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану на території, яка перебуває під контролем української влади, Центру надання адміністративних послуг, а також через Портал Дія.
Фізична особа має право звернутися за випискою з Реєстру, незважаючи на місце її проживання та місце державної реєстрації акту цивільного стану (пункт 5 Порядку).
Відповідно до пункту 15 Порядку для отримання виписки з Реєстру реєстратору подається заява, в якій зазначається одна з наступних відомостей про фізичну особу, стосовно інформації про яку видається виписка з Реєстру:
- прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата та місце народження особи, щодо інформації про яку зроблено запит;
- серія та номер свідоцтва про державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану, дата його видачі;
- реєстраційний номер, за яким внесено дані про акт цивільного стану.
До заяви додається документ про внесення оплати за видачу виписки з Реєстру.
Зокрема, згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2007 № 1064 «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян», плата за видачу виписки з Реєстру становить 73 гривні.
Відповідно до пункту 16 Порядку право на безкоштовне отримання виписки з Реєстру мають:
- суди (судді), органи досудового розслідування, нотаріуси та інші органи державної влади (посадовці), органи місцевого самоврядування (посадовці), якщо запит зроблено у зв’язку з виконанням ними повноважень, визначених актами законодавства;
- реєстратори, дипломатичні представництва та консульські установи України у зв’язку з виконанням ними функцій, визначених актами законодавства;
- адміністрації установ охорони здоров’я, освітніх чи інших дитячих закладів щодо державної реєстрації народження дітей, які перебувають у зазначених закладах;
- особи, які проживають за кордоном, стосовно яких державна реєстрація актів цивільного стану проведена відповідними органами державної реєстрації, у разі отримання письмових запитів та надсилання виписки до компетентних органів іноземних держав для передачі її заявнику;
- особи, які звернулися за видачею виписки про те, що державна реєстрація народження проведена згідно з частиною першою статті 135 Сімейного кодексу України;
- особи, які звернулися за видачею виписки для отримання допомоги у зв’язку з народженням дитини, а також для отримання допомоги на поховання;
- кредитори спадкодавця, власники або користувачі земельних ділянок, що межують із земельною ділянкою сільськогосподарського призначення спадкодавця, у зв’язку з поданням заяви про визнання спадщини безхазяйною.
Рішення реєстратора про відмову у видачі виписки з Реєстру може бути оскаржено в судовому порядку (пункт 19 Порядку).
Як повідомляв раніше Інформатор, в умовах воєнного стану трапляються випадки, коли документи на нерухомість губляться, пошкоджуються або стають непридатними. Однак це не призводить до втрати права власності на нерухоме майно — квартиру, будинок, земельну ділянку тощо. Це можливо завдяки функціонуванню в Україні системи державної реєстрації прав на нерухоме майно, що передбачає внесення інформації про право власності на нерухомість до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Для відновлення документів, на підставі яких було придбано нерухоме майно, законодавство передбачає видачу дубліката або нового примірника чи належним чином завіреної копії відповідного документа, також може бути застосований судовий порядок визнання права власності у разі втрати документа.
